سرورها برای کاربردهای حرفه ای و خصوصی، به عنوان پردازنده داده عمل می کنند. این که آیا شما در یک موقعیت با فناورهای IT کار می کنید یا مدیریت رسانه های اجتماعی را برای یک شرکت بازاریابی، بر عهده دارید، مهم است که نحوه عملکرد سرورها را درک کنید تا بتوانید از طریق برنامه های کاربردی شبکه، به داده ها و اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

هنگامی که عملکرد اصلی یک سرور را بشناسید، می توانید از قابلیت های پردازش آن از طریق یک شبکه محلی یا یک پلتفرم رایانه ای ابری مجازی (virtual cloud computing platform) استفاده کنید. در این مقاله، انواع سرور در شبکه های کامپیوتری و نحوه عملکرد آنها را توضیح می دهیم.

 سرور چیست؟

انواع سرور در شبکه های کامپیوتری، دستگاه های ذخیره و پردازش داده های بزرگ و حجیم هستند که به صورت سخت افزاری یا به عنوان انبارهای مجازی، متصل به اینترنت، وجود دارند. کامپیوترها یا سیستم های نرم افزاری به عنوان سرورهایی که به شبکه متصل می شوند، عمل می کنند.

سرور می تواند هر نوع دستگاهی باشد که اطلاعات را به اشتراک گذاشته و ذخیره می کند. سرورها می توانند اطلاعات را در سیستم خود ذخیره و پردازش کنند یا از دستگاه دیگری، دریافت کنند.

سرورها به عنوان دستگاه های کوچکی شروع به کار کردند که داده ها را به یک کامپیوتر کاربردی تر، منتقل می کردند و سپس، توانایی انجام عملکردهای پیچیده تر را پیدا نمودند. در حال حاضر، سرورهای مجازی در پلتفرم های رایانه ای ابری وجود دارند که در اینترنت قرار دارند.

طبقه بندی انواع سرور در شبکه های کامپیوتری

در زیر لیستی از انواع اصلی سرورها آمده است:

۱- وب سرور – Web server

یک وب سرور منبع باز، یکی از مهم ترین انواع سرور در شبکه های کامپیوتری است و برای دسترسی به شبکه جهانی وب از طریق نرم افزارهای عمومی استفاده می شود. این سرورها اطلاعات ذخیره شده از یک وب سایت اینترنتی را به رایانه خود متصل می کنند. سرورهای وب، اطلاعاتی را برای اینترنت ذخیره می کنند که از طریق کد “HTTP” بازیابی شده و به مرورگر وب شما ارسال می شود. این یکی از پرکاربردترین انواع سرور در شبکه های کامپیوتری است.

۲- سرور پروکسی – Proxy server

سرورهای پروکسی به عنوان یک پُل، بین سرور میزبان و سرور سرویس گیرنده عمل می کنند. پروکسی پس از عبور از سرور پروکسی، اطلاعات را از یک وب سایت به آدرس IP رایانه شما ارسال می کند. این عمل، لایه ای از امنیت را ایجاد می کند؛ زیرا اطلاعات، درخواست شده و سپس از منبع به سرور پروکسی منتقل می شود و هرگز مستقیماً از مشتری به کاربر دیگر منتقل نمی شود. یک سرور پروکسی می تواند موجودیت های اینترنتی مختلف و مضر را فیلتر کند. این سرورها یکی از ضروری ترین انواع سرور در شبکه های کامپیوتری هستند.

۳- ماشین مجازی (VM) – Virtual machine

همانطور که از نام آنها پیدا است، ماشین های مجازی، داده ها را به طور قوی از طریق فضای مجازی، ذخیره و به هم متصل می کنند. برای ایجاد ماشین مجازی، تیم های فناوری اطلاعات از یک hypervisor، که به آن مانیتور ماشین مجازی (VMM) نیز می گویند، استفاده می کنند؛ این سیستم، نرم افزاری است که می تواند هزاران ماشین مجازی را تنها از طریق یک قطعه سخت افزار فیزیکی به اجرا درآورد. این روش مجازی سازی سرور به طور گسترده ای برای انتقال و ذخیره داده استفاده می شود، زیرا مقرون به صرفه ترین انواع سرور در شبکه های کامپیوتری برای اجرا است.

– سرور پروتکل انتقال فایل (FTP) – File transfer protocol server

یکی دیگر از انواع سرور در شبکه های کامپیوتری، سرور پروتکل انتقال فایل است. سرورهای FTP برای جابجایی فایل ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر استفاده می شود. فایل های بارگذاری شده از رایانه شما به سرور منتقل می شوند در حالی که فایل های بارگیری شده از سرور بر روی دستگاه شما استخراج می شوند. پروتکل انتقال فایل همچنین به روش استفاده از سرور برای اتصال یک رایانه به رایانه دیگر به منظور به اشتراک گذاری ایمن داده ها اشاره دارد.

۵- سرور برنامه – Application server

این نوع از انواع سرور در شبکه های کامپیوتری،از طریق اتصال سرور مجازی، کاربران را به برنامه های نرم افزاری متصل می کنند. این قابلیت به کاربران امکان می دهد تا برای دسترسی به برنامه ها، بارگیری داده ها را در سخت افزار خود فراهم سازند. سرورهای برنامه می توانند به طور مؤثر، حجم زیادی از داده های برنامه ای را به طور همزمان برای بسیاری از کاربران میزبانی کنند و آنها را برای مشاغل ایده آل می سازد.

۶- سرور فایل – File server

یک سرور فایل، فایل های داده ها را برای چندین کاربر ذخیره می کند. این سرورها، امکان بازیابی سریع تر داده ها و ذخیره یا نوشتن فایل ها در رایانه را ممکن می سازند. سرور فایل، یک نوع سرور اساسی است که معمولاً توسط سازمان هایی استفاده می شود که در آن بسیاری از کاربران به فایل هایی که راحت تر و ایمن تر از یک کامپیوتر شخصی در سرور ذخیره می شوند، نیاز دارند. این نمونه هم یکی از کاربردی ترین انواع سرور در شبکه های کامپیوتری است.

۷- سرور پایگاه داده – Database server

سرورهای پایگاه داده به عنوان فضاهای ذخیره سازی بزرگی عمل می کنند که سازمان ها از آنها استفاده می کنند و برای اجرای چندین برنامه برای رفع نیازهای آنها کاربرد دارند. سرور پایگاه داده می تواند مستقل از هر معماری پایگاه داده دیگری به خوبی اجرا شود. سرورهای پایگاه داده از بهترین و قوی ترین انواع سرور در شبکه های کامپیوتری محسوب می شوند.

۸- سرور ایمیل – Mail server

یک سرور ایمیل، نامه ها را از طریق بسترهای سرویس ایمیل برای مشتریان، ذخیره می کند و تحویل می دهد. از آنجا که سرورهای ایمیل برای اتصال مداوم به یک شبکه تنظیم شده اند، کاربران، جداگانه می توانند به ایمیل خود دسترسی پیدا کنند، بدون اینکه به اجرای هیچ گونه سیستم دیگری از طریق دستگاه های شخصی نیاز باشد. این سرورها هم در سطح جهانی از انواع سرور در شبکه های کامپیوتری هستند.

۹- سرور چاپ – Print server

سرور چاپ از راه دور به رایانه های محلی متصل می شود تا از طریق شبکه، چاپ را انجام دهند. این سرورها به مشاغل این امکان را می دهند که از یک چاپگر برای سرویس دهی به کل بخش ها استفاده کنند. برخی از چاپگرها حتی با نصب سرور داخلی خود، پس از نصب در منطقه اداری، به شبکه متصل می شوند.

۱۰- سرور سیستم نام دامنه (DNS) – Domain name system server

سرور سیستم نام دامنه، یکی از انواع سرور در شبکه های کامپیوتری پرکاربرد است. این سرورها نام های قابل قرائت دامنه کامپیوتری را به آدرس IP زبان کامپیوتری تبدیل می کنند. سرور DNS، داده های جستجو را از کاربر گرفته و آدرس درخواستی را برای ارسال به دستگاه سرویس گیرنده جستجو می کند.

۱۱- سرور اشتراک یا همکاری – Collaboration server

هنگامی که نیاز است کارها بین چندین کاربر به اشتراک گذاشته شود، یک سرور همکاری یا سرور اشتراک، اتصال را آسان می کند. این سرورها به شما امکان می دهد فایل ها، برنامه ها و حجم زیادی از داده ها را به اشتراک بگذارید و ذخیره کنید. این سرور می تواند یکی از کاربردی ترین انواع سرور در شبکه های کامپیوتری باشد.

۱۲- سرورهای بازی – Gaming server

یکی از معروف ترین انواع سرور در شبکه های کامپیوتری، سرورهای بازی یا گیمینگ هستند. شبکه های بزرگ بازی از سرورهایی برای اتصال کاربران از سراسر جهان استفاده می کنند. این سرورها، میزبان بازی های آنلاین چند نفره و گروهی هستند.

۱۳- سرور نظارت و مدیریت – Monitoring and management server

سرورهای نظارت و مدیریت با چند ظرفیت عمل می کنند. ابتدا معاملات دیجیتالی را ثبت و پیگیری کرده و درخواست های کاربران را دریافت می کنند. سرور های دیگر به سادگی بر این روند، نظارت می کنند و به طور فعال در عملیات کاربران شرکت نمی کنند. سرورهای مانیتورینگ، پاسخگوی مدیران شبکه هستند؛ سلامت شبکه را بررسی می کنند تا چالش ها یا اشکالات موجود در سیستم را بررسی کنند. این سرورها از انواع سرور در شبکه های کامپیوتری ضروری هستند.

سرورها چگونه کار می کنند؟

انواع سرور در شبکه های کامپیوتری به روش های مختلفی برای اتصال کاربران به توابع مختلف داده عمل می کنند. آنها حجم زیادی از داده ها را برای سازمان ها ذخیره می کنند و آنها را از طریق شبکه های داخلی یا از طریق اینترنت در دسترس کاربران قرار می دهند. سرورها به درخواست های کاربران برای بازیابی فایل های مناسب از منابع داده ذخیره شده یا به هم پیوسته، پاسخ می دهند. این سرورها همچنین همزمان با یک سیستم عامل، برای شنیدن بهتر درخواست های کاربر و پاسخ به آنها عمل می کنند.

متخصصان فناوری اطلاعات می توانند عملکرد یک سرور را با نصب نرم افزاری که نقش های اضافه تر – مانند پاسخ به درخواست های وب سایت از مرورگر اینترنت را ایجاد می کند – افزایش دهند. انواع سرور در شبکه های کامپیوتری همچنین می توانند برای تأیید هویت کاربران قبل از اجازه دسترسی به شبکه، به عنوان یک ضمانت عمل کنند.

اجزای تشکیل دهنده انواع سرور

سرورهای فیزیکی از قسمت های زیر تشکیل شده اند:

  • مادربرد: مادربرد، قطعه ای است که تمام قسمت های سرور را به هم متصل می کند. اندازه مادربرد، عواملی نظیر میزان ذخیره سازی و تعداد هارد دیسک های قابل اتصال به سرور را تعیین می کند.
  • واحد پردازش مرکزی (CPU): CPU، عملکردهای کلی یک سرور را کنترل می کند. این مرکز به همه پردازش ها در یک دستگاه سرور تعلق دارد. CPU ها با سرعت پردازش، اندازه گیری می شوند.
  • حافظه: این قسمت از سرور، میزان ذخیره سازی موجود را تعیین می کند. حافظه باید با مادربرد، سازگار باشد.
  • هارد دیسک: هارد دیسک در انواع سرور در شبکه های کامپیوتری، هم اطلاعات کاربر و هم نرم افزار را برای کامپیوتر ذخیره می کند. هارد دیسک، از کارت کنترل برای عملکردهای بهینه پردازش استفاده می کند. سرورهایی که حجم زیادی از داده ها را در خود جای می دهند، ممکن است به چندین هارد دیسک نیاز داشته باشند.
  • اتصال به شبکه: یک سرور برای عملکرد باید به شبکه متصل شود. یک اتصال خوب به شبکه اطمینان می دهد که سرور قادر به دریافت و پاسخگویی به درخواست های کاربر است. بسیاری از مادربردها در حال حاضر دارای آداپتور شبکه هستن ، اما در صورت عدم وجود، سرور، نیاز به اتصال به شبکه خارجی دارد.
  • منبع تغذیه: سرورهایی که داده ها را به تعداد زیادی از مشتریان ارائه می دهند، نسبت به رایانه شخصی معمولی، به منبع تغذیه بیشتری نیاز دارند. اکثر انواع سرور در شبکه های کامپیوتری به منبع تغذیه حداقل ۳۰۰ وات نیاز دارند.

معماری انواع سرور در شبکه های کامپیوتری به چه معنا است؟

معماری سرور به معنای طراحی و نحوه عملکرد یک سرور است. معماری سرور به چیدمان یک سرور در ظرفیت عملیاتی آن اشاره دارد. معماری سرور را می توان با موارد زیر تعریف کرد:

  • نحوه ارتباط با سایر دستگاه ها
  • انواع سیستم عامل هایی که استفاده می کند
  • قطعات سخت افزاری و نرم افزاری
  • قابلیت ذخیره سازی و محاسبه
  • اجرای عملکردهای امنیتی در سیستم های آن

Comments are disabled.