ارتباطات تلفنی باکیفیت و ارزان، یکی از نیازهای مهم خیلی از کسب و کارها است. پاسخ تکنولوژی مدرن به این خواسته، ویپ نام دارد. سرویس VoIP به طور خلاصه، انتقال صدا از طریق اینترنت است؛ یعنی شما میتوانید به کمک فناوری ویپ و با استفاده از کامپیوتر، موبایل و یا تلفنهای ویپ (که ظاهری کاملا شبیه به تلفنهای معمولی دارند)، به دیگران تلفن بزنید یا تماسهای تلفنی را دریافت کنید.
ویپ (VoIP) مخفف عبارت “Voice over Internet Protocol” و به معنای انتقال صدا از طریق اینترنت است. جالب اینجا است که برای استفاده از خدمات ویپ، نیازی به دستگاههای تلفن ثابت نیست و میتوان با لپتاپ، تلفن همراه یا تبلت نیز به تماسهای تلفنی پاسخ داد.
کاربرد های سیستم تلفنی یا مرکز تماس Voip
تماس در بستر اینترنت
ساخت تعداد نامحدود داخلی (Extensions)
تجهیزات منزل یا محل کار خودتون رو کنترل کنید
صندوق صوتی (Voice Mail)
انتقال تماس ها یا فروارد کردن (Follow Me & Divert)
تماس های خروجی
تماس های ورودی
تعیین ساعات کاری
منوی منشی تلفنی گویا (IVR)
راه اندازی سرور قصه گو و موزیک سرور
صف انتظار (Queue)
مرکز تماس (Call Center)
ماژول پیام فوری
ارتباط تصویری بر روی سرور
رکورد یا ضبط مکالمات تلفنی (System Recording)
اتاق انتظار
تماس متحرک
مانیتورینگ زنده تماس ها
مدیریت تماس های ورودی و خروجی
موزیک انتظار
فکس سرور قدرتمند (Fax Server)
تفاوت فناوری ویپ با تلفن معمولی در چیست؟
سیستمهای تلفن سنتی، صدا را با استفاده از خطوط آنالوگ منتقل میکنند. بنابراین، برای برقراری تماس نیاز به سیمهای مسی دارید. همچنین اگر قصد داشته باشید برای شرکت خود، سیستم تلفن داخلی راه بیندازید، یک دستگاه سانترال میخرید، تلفنهای داخلیتان را به آن وصل میکنید و خط مخابرات را هم از طریق این دستگاه سانترال به شبکه داخلی خود متصل میکنید.
در سرویس VoIP، صدا از طریق اینترنت منتقل میشود. همچنین اگر قصد داشته باشید برای شرکت خود، سیستم تلفن داخلی راه بیندازید، راههای متعددی دارید که یکی از آنها خرید یک دستگاه سانترال ویپ است. برای وصل کردن تلفنها به سانترال ویپ، دیگر نیازی به سیمکشی نیست و میتوانید از کابل شبکهای که اینترنت را در شرکت پخش کرده، استفاده کنید. همچنین اگر گوشی تلفن ویپ شما از وای فای بهره میبرد، حتی لازم نیست به کابل شبکه وصل شوید.
VoIP چگونه کار میکند؟
ویپ صدای شما را که سیگنال صوتی آنالوگ است میگیرد، آن را به بستههای دیتا تبدیل و فشرده میکند و به جای خطوط سنتی تلفن یا شبکه موبایل، از طریق اینترنت ارسال میکند
برای راهاندازی ویپ در شرکتهای تجاری، به تجهیزات ویپ مختلفی نیاز است که در ادامه، به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
سرور ویپ
برای استفاده از سرویس ویپ، قبل از هرچیز به یک سرور نیاز دارید که بتواند امکان برقراری تماس از طریق شبکه اینترنت را در اختیار شما قرار دهد. این سرور به دو صورت قابل راهاندازی است:
- استفاده از یک دستگاه سانترال تحت شبکه که آن را با اسامی مختلفی مثل سانترال ویپ یا مرکز تلفن تحت شبکه هم میشناسند.
- استفاده از فضای ابری. میتوانید در مقاله مزایای استفاده از سانترال مجازی دراینباره اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.
تلفنهای ویپ
تلفن ویپ یا همان تلفن تحت شبکه نوعی از تلفنهای ثابت است که میتواند به سرور ویپ وصل شود. این تلفنها اگرچه از نظر ظاهری تفاوت زیادی با تلفنهای معمولی ندارند، اما کارایی بسیار بیشتری دارند. این دستگاهها به گونهای طراحی شدهاند که میتوانند از طریق اتصال به شبکه داخلی اینترنت، صدا را در بستر اینترنت انتقال دهند.
مزایای ویپ چیست؟
صرفه جویی در هزینه ها
یکی از نقاط قوت سرویس VoIP در مقایسه با تلفنهای آنالوگ این است که هزینه ارتباطی کمتری دارد. این مساله به ویژه در مجموعههایی که حجم تماس زیادی دارند یا باید تماس بینالمللی بگیرند، قابل توجه است.
توسعه راحتتر
فناوری ویپ بهترین انتخاب برای شرکتهایی است که تعداد زیادی کارمند دارند یا برای ارتباط بهتر با مخاطبان و مشتریان خود، به طور مداوم از تلفن استفاده میکنند. اما این تنها مزیت آن نیست.
اگر شما قصد داشته باشید در آینده کسب و کار خود را توسعه دهید، با استفاده از ویپ خیلی راحت میتوانید دفاتر و شعبههای جدید را هم به سیستم سانترال فعلی متصل کنید.
نصب و راهاندازی آسان
نصب و پیکربندی سرورهای VoIP در مقایسه با مراکز تلفن سنتی، بسیار آسانتر است. همانطور که اشاره شد، در سانترال ویپ نیازی به سیمکشی مسی نیست. در حقیقت، تمام کاری که باید انجام دهید این است که تلفنهای ویپ را از طریق خطوط اترنت به شبکه شرکت متصل کنید.
کیفیت بالای مکالمات
اگرچه کیفیت تماسهای ویپ در ابتدای ظهور این فناوری، نامطلوب بود اما به لطف افزایش پهنای باند، امروزه مکالماتی که از این طریق انجام میشوند، در بهترین سطح ممکن قرار دارند.
کیفیت مکالمات در سرویس VoIP به حدی بالا است که حتی میتوان آن را بهتر از مکالمات سنتی و آنالوگ دانست. در حقیقت، بعید است که در طول صحبت بتوانید تفاوت این خطوط را با سیستمهای قدیمی و مبتنی بر سیم مسی تشخیص دهید.
امکانات متنوع
سیستمهای ویپ، امکانات و ویژگیهایی را در اختیار کاربران قرار میدهند که در سانترال سنتی از آنها برخوردار نبودند یا برای استفاده از آنها باید هزینه اضافی پرداخت میکردند.
ضبط مکالمات، انتقال تماسها، موزیک پشت خط، صندوق صوتی، ایجاد صف انتظار، زنگ خوردن گروهی داخلیها، منشی تلفنی و… تنها برخی از قابلیتهایی است که به صورت رایگان در اختیار کاربران سانترال ویپ قرار میگیرد.
همیشه، همه جا
موقعی که سیستم تلفنی مجموعه شما به ویپ وصل باشد، همیشه و همه جا میتوانید از شماره تلفن شرکت استفاده کنید. کافی است به اینترنت دسترسی داشته باشید تا بتوانید جواب تلفنهایی که به شرکت میشود را بدهید، با شماره شرکت با دیگران تماس بگیرید و حتی به داخلیهای مجموعه هم دسترسی داشته باشید.
نتیجه نهایی
فناوری VoIP با سرعت سرسامآوری در حال پیشرفت است و به زودی به انتخاب اول کسب و کارهای مختلف تبدیل خواهد شد. ویپ در مقایسه با سیستمهای تلفنی آنالوگ از کیفیت بهتری برخوردار است، امکانات بیشتری دارد، قیمت مناسبتری دارد، راهاندازی آن آسانتر است و در یک کلام، انتخاب بسیار بهتری محسوب میشود.