فناوری لای‌فای (Li-Fi)

فناوری لای‌فای (Li-Fi)


لای فای (Li-Fi)

استفاده از اینترنت در سال‌های اخیر دائماً بیشتر و بیشتر شده‌است.وای فای به بخشی ضروری از زندگی ما تبدیل شده‌است، زیرا اولین چیزی است که مردم نمی توانند بدون آن زندگی کنند. با این حال، به دلیل افزایش کاربران اینترنت، مشکلاتی نظیر اتصال به اینترنت ، کاهش پایداری و سرعت شبکه همچنان در سراسر جهان وجود دارد. این مشکلات باعث‌شده دانشمندان سراغ یک فناوری جدید به نام لای فای بروند. در ادامه بیشتر درباره فناوری لای‌فای (Li-Fi) میخوانید.

لای فای چیست؟

Li-Fi-چیست
فناوری لای‌فای (Li-Fi)

LIGHT FIDELITY یک سیستم ارتباطات نور مرئی است که داده‌ها را با سرعت فوق‌العاده بالا و با استفاده از نورمنتقل می‌کند که این انتقال توسط نور مرئی ، طیف فرابنفش ، فروسرخ انجام‌میگیرد.

چگونگی کار لای فای

این فناوری با استفاده از لامپ های LED برای انتشار پالس های نوری که برای چشم انسان نامرئی هستند، کار می کند. در درون این پالس‌ها، داده‌ها می‌توانند به گیرنده‌ها و از گیرنده‌ها بروند. پس از دریافت، داده‌ها توسط گیرندگان جمع آوری و تفسیر‌می شوند. این فرآیند شبیه رمزگشایی کد مورس است، اما با سرعت بسیار بیشتری – میلیون ها بار در ثانیه عمل می کند.

در شبکه لای‌فای به دو قطعه اصلی نیاز است: LED به‌عنوان منبع فرستنده نور و دستگاهی به‌عنوان گیرنده نور. سیگنال‌های اطلاعات از طریق پالس‌های نور ارسال می‌شوند و بعد دستگاه گیرنده آن‌ها را دریافت و رمزگشایی می‌کند.

مزایای فناوری لای فای

مزایای تکنولوژی Li-Fi
مزایای تکنولوژی Li-Fi
  • سرعت لای‌فای 100 برابر بیشتر از وای‌فای است و در برخی آزمایش‌ها به 224 گیگابایت بر ثانیه هم رسیده‌است
  • این سیستم تداخل فرکانس رادیویی ایجاد نمی‌کند. بنابراین حتی در داخل هواپیما هم می‌توان به اینترنت دسترسی پیدا کرد.
  • لای‌فای می‌تواند از تمام طیف نور مرئی استفاده کند که 10 هزار برابر بزرگ‌تر از طیف امواج رادیویی وای‌فای است.
  • دامنه پوشش فقط محدود به محیطی است که نور درحال انتشار از آن است؛ بنابراین می‌توان امنیت شبکه را کنترل کرد.
  • این فناوری بهینه‌تر است چون می‌تواند با کم‌نورترین ال‌ای‌دی‌ها کار کند و انرژی بسیار اندکی مصرف نماید.

معایب فناوری لای فای

  • دامنه پوششی 10 متری این فناوری همان‌طور که می‌تواند به ارتقای امنیتش کمک می‌کند، می‌تواند یک ایراد باشد و دسترسی به شبکه را کاهش دهد
  • در‌حال‌حاضر دستگاه‌های کمی از لای‌فای پشتیبانی می‌کنند، بنابراین به سرمایه‌گذاری بزرگی نیاز است تا این فناوری گسترش یابد.
  • اگرچه نور در دستگاه‌های فرستنده لای فای دیده‌نمی‌شود، اما منبع نور باید همیشه روشن بماند و امکان خاموش‌کردن آن وجود‌ندارد.

Li-fi  یا wi-fi

فناوری لای‌فای (Li-Fi)
فناوری لای‌فای (Li-Fi)

از زمان انتشار استاندارد این فناوری، توجهات زیادی به سمت این فناوری‌رفته و کاربران زیادی آنرا جایگزینی برای wi-fi می‌بینند. ولی لای‌فای حداقل به این زودی‌ها نمی‌تواند جایگزین وای‌فای شود.

هرچند برخی از ویژگی‌های لای‌فای به‌وضوح نسبت به وای‌فای برتری دارند، اما کاربردهای فعلی آن متمرکز بر امور حرفه‌ای و تجاری است. بنابراین تا زمانی که تغییراتی در این فناوری ایجاد نشود و امکان استفاده عمومی از آن توسط کاربران عادی وجود نداشته باشد، نباید آن را به‌عنوان جایگزینی برای وای‌فای در نظر گرفت.

از آنجایی که نور نمی‌تواند از دیوار عبور کند، استفاده از لای فای برای شبکه‌های خانگی ناممکن به‌نظر می‌رسد، مگر اینکه در هر اتاق یک دستگاه فرستنده جداگانه وجود داشته باشد. درنتیجه برای استفاده‌های عمومی از این فناوری باید به‌دنبال کاربردهای دیگری باشیم

آینده ی li-fi

آینده-Li-Fi
آینده-Li-Fi

در حال حاضر، LiFi نمی تواند به طور کامل جایگزین WiFi به عنوان منبع اتصال شود، با این حال، چندین شرکت LiFi وجود دارند که سخت در حال توسعه محصولات LiFi و بازاریابی LiFi به عنوان فناوری بی سیم اولیه هستند. تقاضا برای دسترسی سریع به اینترنت هر روز در حال افزایش است و فناوری لای فای میتواند پاسخگویی به این تقاضا باشد.

بسیاری از محصولات LiFi ایجاد شده اند و در حال توسعه هستند و شرکت های بیشتری از راه حل های LiFi برای موارد استفاده مختلف استفاده‌می‌کنند. ازجمله شرکت‌هایی که فعلاً روی این فناوری کار می‌کنند، می‌توانیم به PureLifi ،Signify ،Wipro ،Lucibe و Oledcomm اشاره کنیم.آینده اینترنت با پتانسیل فناوری LiFi روشن به نظر می رسد.

درباره هوش مصنوعی زینگ بخوانید

Comments are disabled.