محققان پروژه ایکس گوگل با یک روش نوین توانسته‌اند روی رودخانه کنگو ارتباط اینترنتی برقرار کنند و از طریق پرتوهای نور، اطلاعات را با موفقیت از یک سمت به سمت دیگر برسانند.

گروهی از محققان پروژه ایکس گوگل که اخیرا با نام پروژه آلفابت شناخته می‌شود، تحت عنوان «پروژه تارا» توانسته‌اند بین دو شهر آفریقایی به نام‌های «برزویل» در جمهوی کنگو و «کینشاسا» در جمهوری دموکراتیک کنگو ارتباط اینترنتی ایجاد کنند.

این دو شهر فقط حدود ۵ کیلومتر با هم فاصله دارند اما به خاطر رودخانه‌ای که میانشان قرار گرفته، نمی‌توان به راحتی آن‌ها را به هم وصل کرد. هزینه استفاده از کابل برای ایجاد ارتباط بین برزویل و کینشاسا پنج برابر بیشتر از روش جدید استفاده از پرتوهای نوری است.

تیم پروژه ایکس می‌گوید با سیستم «ارتباطات نوری بی‌سیم» (WOC) حدود ۷۰۰ ترابایت داده را ظرف ۲۰ روز با دسترس‌پذیری ۹۹.۹ درصدی منتقل کرده‌اند: «اگرچه انتظار نداریم که در آینده در همه شرایط آب و هوایی بتوانیم ارتباطی با بالاترین سطح اعتمادپذیری ایجاد کنیم، ولی اطمینان داریم که لینک‌های تارا به ارائه ارتباط با کیفیت موجود ادامه می‌دهند و نقشی اساسی در فراهم‌سازی ارتباطات سریع و مقرون به‌صرفه برای ۱۷ میلیون ساکن این دو شهر ایفا خواهند کرد.»

تارا جدیدترین نسخه پروژه‌ای است که به مدت سه سال در دست توسعه قرار داشته. گوگل ایکس با همکاری Econet Group و Liquid Telecom سعی دارد دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای اهالی آفریقای سیاه فراهم کند. در این سیستم از پرتوهای بسیار باریک و نامرئی نور استفاده می‌شود. این روش مشابه فیبرهای نوری زمینی عمل می‌کند اما دیگر محفظه‌ای شبیه کابل برای پوشش نور ندارد.

فناوری آلفابت که با نام «ارتباطات نوری فضای آزاد» شناخته می‌شود، از پروژه‌ای موسوم به Loon خارج شده که از آن برای انتقال لیزر بین بالن‌ها استفاده می‌شد. این پروژه در ماه فوریه توسط آلفابت تعطیل شد. راهکار گوگل با اصلاح قدرت لیزر انتقالی از طریق سیستمی شبیه تلسکوپ که با آینه، نور، نرم‌افزار و سخت‌افزار کار می‌کند، پرتوها را دقیقا به همان جایی که باید می‌فرستد.

گوگل در وبلاگ خود می‌گوید: «هرچند مناطقی مثل ناحیه مه‌آلود سان فرانسیسکو احتمالا هرگز نقاط مناسبی برای استفاده از WOC نخواهند بود، ولی مناطق بسیار زیادی با آب و هوای مطلوب در سراسر جهان وجود دارند که می‌توانند از لینک‌های تارا استفاده کنند.» این فناوری قرار است در کنیا، هند، آمریکا و مکزیک آزمایش شود.

Comments are disabled.