فضانوردان خصوصی مأموریت اینسپریشن ۴ اسپیس ایکس، چیزهای عجیبی را به خود به مدار زمین حمل کرده‌اند که در نگاه اول انتظار نمی‌رود در فضا کاربردی داشته باشند.

پنجشنبه صبح به وقت ایران، اسپیس ایکس در نخستین مأموریت کاملا خصوصی، چهار شهروند معمولی را سوار بر فضاپیمای کرو دراگون به مدار نزدیک زمین ارسال کرد. با این پرتاب، اسپیس ایکس رسما به کسب‌وکار گردشگری فضایی وارد شد و به دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه شامل ویرجین گلکتیک و بلو ارجین پیوست.

 

خدمه خصوصی اسپیس ایکس شامل جرد آیزاکمن، کارآفرین میلیاردر، هیلی آرسینو، دستیار پزشک، کریستوفر سمبروسکی، مهندس در لاکهید مارتین و سایان پراکتر، استاد زمین‌شناسی است. این چهار فضانورد در سه روز گذشته درحال چرخیدن به‌دور زمین بوده و از نمایی منحصربه‌فرد سیاره آبی را تماشا کرده‌اند.

 

آن‌ها قرار است بامداد یکشنبه در ساعت ۰۳:۳۶ دقیقه به وقت ایران در اقیانوس اطلس فرود آیند و مأموریت تاریخی‌شان به‌نام اینسپریشن ۴ را به پایان برسانند.

فضانوردان درکنار تمام ابزارها و تجهیزات مختلفی که به‌همراه خود به فضا برده‌اند، حامل وسایلی عجیب با کاربردهای جالب هستند. برای آشنایی با آن‌ها با زومیت همراه باشید.

بست کمربندی و داروی آرام‌بخش

 

اگر ازجمله علاقه‌مندان به سینما باشید، احتمالا در فیلم‌هایی نظیر افق رویداد یا سولاریس، تصویر گردشگرانی فضایی را دیده‌اید که کنترل خود را ازدست می‌دهند. اما معلوم شده این ایده درواقع به‌قدر کافی برای ناسا و اسپیس ایکس نگران‌کننده بوده است تا با برداشتن گام‌هایی اطمینان حاصل کنند که فضانوردان آماده‌اند درصورت تبدیل یکی از همسفرانشان به خطر، او را مهار کنند.

 

به‌گفته میریام کرامر، خبرنگار آکسیوم، درمیان تجهیزات فراوانی که دراختیار فضانوردان مأموریت اینسپریشن ۴ قرار دارد، وسایل محدودکننده و دارو قرار گرفته است تا اگر فردی به عامل خطر تبدیل شود، دیگران از آن‌ها استفاده کنند. کرامر در پادکست «چگونه اتفاق افتاد» گفت: «آن‌ها باید برای بدترین سناریوها نظیر تبدیل یک نفر به عامل خطر برای خود یا دیگران آماده شوند. درصورتی که نیاز به آرام‌کردن کسی باشد، بست‌های کمربندی و دارو در فضاپیما وجود دارد.»

 

به‌نقل از مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های رسمی ناسا که به‌دست آسوشیتد پرس رسیده است، سازمان فضایی از سال ۲۰۰۱، برای کنترل فضانوردی که احیانا در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به عامل خطر تبدیل می‌شود، برنامه داشته است. به‌همین منظور، به اعضای خدمه آموزش داده می‌شود تا مچ پا و دست فضانورد متخاصم را با چسب نواری ببندند و درصورت نیاز به او آرام‌بخش تزریق کنند.

 

چنین سناریویی بسیار ترسناک به‌نظر می‌آید: اما وقوع آن بسیار بعید است. تمام فضانوردان ناسا مدت‌ها پیش از آنکه پرتاب شوند، تحت تجزیه‌وتحلیل‌های روانشناختی سخت‌گیرانه قرار می‌گیرند. هرچند مشخص نیست چه نوع برآوردی از وضعیت روانی گردشگران فضایی اینسپریشن ۴ به‌عمل آماده است، آن‌ها بسیار آرام و خونسرد به‌نظر می‌آیند.

 

چسب نواری

چند هفته پیش از پرتاب فضانوردان، شبکه نتفلیکس پخش مستندی به‌نام «شمارش معکوس، مأموریت اینسپریشن ۴ به فضا» را آغاز کرد. این مجموعه‌ی چند قسمتی، نگاهی اجمالی به زندگی فضانوردان، چگونگی انتخاب و مراحل لازم به‌منظور آمادگی آن‌ها برای سفر فضایی ارائه داده است. چند روز پیش، کاربران ردیت به نکته‌ای جالب در سومین قسمت این مستند پی بردند.

 

آن‌ها در یک صحنه، درمیان مجموعه متنوع محموله و تجهیزات قرارگرفته درون کپسول کرو دراگون، وسیله‌ای را دیدند که به رول نوار چسب شباهت داشت.

نوار چسب ساده ممکن است درمیان تمام تجهیزات گران‌قیمت و پیچیده‌ی موجود در کرو دراگون، وسیله‌ای با فناوری پایین به‌نظر آید؛ اما همین ابزار معمولی پیش‌تر جان فضانوردان را نجات داد.

 

واضح‌ترین مثال از کاربرد چسب نواری، درجریان مأموریت قمری آپولو ۱۳ رخ داد. آن زمان، وقوع انفجار در ماژول سرویس فضاپیما موجب تخلیه اکسیژن خدمه به درون فضا شد. خدمه برای نجات خود در ماژول ماه‌‌نشین پناه گرفتند؛ اما مشکل اینجا بود که این بخش از فضاپیما برای پشتیبانی از دو نفر طراحی شده بود و حضور سه نفر در آن، سطوح دی‌اکسید کربن را به‌طرز خطرناک افزایش می‌داد.

از این‌رو، فضانوردان باید روی سامانه فیلترکننده دایره‌ای در ماژول قمری، تصفیه‌کننده دی‌اکسید کربن مربعی نصب می‌کردند و در همین‌جا بود که چسب نواری به‌کار آمد.

چسب نواری درجریان مأموریت آپولو ۱۷ نیز وسیله‌ای کاربردی بود. آن زمان، فضانوردان به‌طور اتفاقی به گلگیر شن‌رو قمری خود آسیب زدند. بدون گلگیر برای محافظت دربرابر گردوخاک مخرب ماه، ماه‌نورد اساسا غیرقابل‌استفاده بود؛ زیرا به‌محض حرکت، گردوخاک به همه‌جا پرتاب و موجب آلودگی تجهیزات می‌شد.

 

خوشبختانه، تیم ناسا در هیوستون به راهکاری مبتکرانه دست یافت: گلگیر جایگزین که از چسبیدن نقشه‌های قمری به‌یکدیگر به‌وسیله چسب نواری ساخته شده بود. این راه‌حل جواب داد و به فضانوردان کمک کرد تا به استفاده از شن‌رو بپردازند.

 

درنتیجه نباید چسب نواری را دست‌کم بگیرید. خوشبختانه تا اینجای ‌کار، خدمه ایسنپریشن ۴ نیازمند استفاده از این ابزار نجات‌بخش نشده‌اند.

توکن غیرقابل معاوضه (NFT)

 

فضانوردان نخستین مأموریت کاملا خصوصی اسپیس ایکس، درتلاش به‌منظور جمع‌آوری اعانه، ۵۱ توکن غیرقابل معاوضه با خود به فضا برده‌اند. NFT-ها قطعاتی از اطلاعات محسوب می‌شوند که روی دفترکلی دیجیتال به‌نام بلاک‌چین ذخیره شده‌اند و نمایانگر دارایی‌های منحصربه‌فرد هستند.

درمیان این توکن‌های غیرقابل معاوضه، قطعه آهنگی اثر گروه راک کینگز آو لئون به‌نام «زمان در لباس مبدل» قرار دارد. توکن‌ها پس از پایان سفر فضانوردان به حراج گذاشته خواهند شد.

Comments are disabled.