وان پلاس چند سال قبل با گوشی‌های رده‌بالا و سیاست‌های خاص در عرضه

 محبوبیت بسیار خوبی به دست آورد؛ اما با گذشت زمان از محبوبیت گوشی‌های آن کاسته شد و در زمان کنونی کمتر کسی متمایل به خرید گوشی‌های این شرکت است. اما این برند می‌خواهد رویکرد خود در تولید گوشی‌هایش را کاملاً تغییر دهد و با حضور در اکثر بازارهای جهانی و مشارکت با شرکت‌های بزرگ، در سال میلادی جاری و سال‌های آتی به یکی از غول‌های بازار موبایل تبدیل شود.




وان پلاس ابتدا کار خود را به‌عنوان یک استارتاپ با تولید گوشی‌های رده‌بالا و قیمت پایین آغاز کرد، نخستین گوشی‌های این برند واقعاً از مشخصات خوبی برخوردار بودند و ارزش خرید بسیار بالایی داشتند. اکنون این برند گوشی چینی که ۱۰ نسل از گوشی‌های خود را روانه بازار کرده است، قصد دارد در آینده نزدیک نسل کاملاً جدیدی از گوشی‌هایش را عرضه کند و طراحی کنونی آن‌ها را کنار بگذارد.



البته تغییر رویکرد شرکت‌های سازنده گوشی در طراحی محصولاتشان امری طبیعی است و هر شرکتی برای تکامل تدریجی شیوه‌های طراحی خود تلاش می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال نوکیا در ابتدای تأسیس خود گوشی‌های کاملاً ساده‌ای را روانه بازار کرد؛ اما در چند سال گذشته موفق به طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند نسبتاً قابل‌قبولی شده و حتی شانس خود را برای طراحی و ساخت گوشی‌های پرچم‌دار نیز امتحان کرده است. سامسونگ نیز در ابتدا با گوشی‌های کاملاً ساده وارد بازار موبایل شد؛ اما اکنون در صدر برترین برندهای تولید گوشی‌های هوشمند قرار دارد.



 برای تکامل هر چه بیشتر و بهتر گوشی‌های خود تلاش کند. در این مطلب قصد داریم ببینیم این برند چگونه می‌خواهد به جایگاه مناسبی در دنیای موبایل دست یابد.


وان پلاس در سال ۲۰۱۳ توسط «کارل پی» (Carl Pei) و «پیت لائو» (Pete Lau) تأسیس شد و کار خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه شرک «بی‌بی‌کی الکترونیکس» (BBK electronics) آغاز کرد.

 وان پلاس مثل سایر برندهای شناخته‌شده چینی یعنی اپو، ویوو ریلمی به یکی از برندهای زیرمجموعه این شرکت تبدیل شد؛ بنابراین ساختار و ویژگی‌های اصلی گوشی‌های این برند با گوشی‌های برندهای مذکور یکسان بود.

البته با وجود اینکه طراحی‌ها و ویژگی‌های گوشی‌های وان پلاس با گوشی‌های برندهای متعلق به بی‌بی‌کی الکترونیکس یکسان بود اما تیم‌های طراحی این دو شرکت به‌صورت مجزا از یکدیگر فعالیت می‌کردند.



موسسان وان پلاس

کارل پی و پیت لائو، موسسان وان پلاس

در ضمن در آن زمان عده‌ای با حالت طعنه و مضحکه‌آمیزی می‌گفتند جدیدترین گوشی‌های ویوو چند ماه پس از عرضه آن‌ها با تغییرات اندکی به‌عنوان گوشی‌های جدید وان پلاس معرفی می‌شوند! فعالیت مستقل تیم طراحی وان پلاس باعث می‌شد طراحان این شرکت در طراحی محصولات موردنظر خود آزادی عمل داشته باشند و بتوانند ویژگی‌های موردنظرشان را آن طور که می‌خواهند در گوشی‌های خود اعمال کنند.



از سوی دیگر در آن زمان وان پلاس بیشتر برای گسترش حضورش در بازارهای مطرح موبایل یعنی بازار آمریکا و غرب اروپا تمرکز می‌کرد؛ اما تمرکز برندهای اوپو و ویوو بیشتر معطوف به گسترده‌شدن حضورشان در بازار چین و سایر بازارهای آسیا بود.



خیز وان پلاس برای پررنگ‌تر کردن حضورش در بازارهای جهانی


گوشی پرچم‌دار جدید وان پلاس که قبل از آغاز پاندمی کرونا برای نخستین بار در آمریکا عرضه شده بود، دارای چند ویژگی اختصاصی ازجمله قابلیت Alert Slider و سیستم‌عامل Oxygen OS بودند که در گوشی‌های سایر برندهای بی‌بی‌کی الکترونیکس دیده نمی‌شد. در اوایل سال ۲۰۱۵، ۶۰ تا ۷۰ درصد از فروش این شرکت مربوط به بازارهای خارجی بود.



این امر نشان‌دهنده پیشی‌گرفتن رشد فروش گوشی‌های شرکت در بازار غرب از بازار داخلی بود. در اوایل سال ۲۰۲۰ با وجود اینکه فروش اکثر برندهای گوشی به دلیل آغاز پاندمی کرونا و آغاز مشکل بزرگ کمبود تراشه‌های سیلیکونی در مدت کوتاهی پس از شروع پاندمی کرونا، کاهش یافته بود، میزان فروش گوشی‌های وان پلاس در آمریکا ۱۴۳ افزایش یافته بود.



این موضوع نشان می‌داد که وان پلاس برخلاف برندهای اوپو و ویوو، در بازارهای خارجی به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده و جایگاه خود را در این بازارها تثبیت کرده است. موفقیت این برند در بازارهای غرب به‌قدری چشمگیر بود که گویی این برند یک برند غربی است که در شرق ریشه گرفته است.



وان پلاس در حال حاضر محصولات متنوع با رده‌های قیمتی گسترده‌ای تولید می‌کند و در حال حاضر مقرون‌به‌صرفه‌ترین گوشی‌های 5G در بازار اروپا و هند متعلق به این شرکت هستند.



ادغام وان پلاس و اوپو با یکدیگر

در سال گذشته وان پلاس اعلام کرد به‌صورت رسمی با برند اوپو که به دست پیت لائو، تاسیس شده، ادغام شده و به برند زیرمجموعه این برند تبدیل شده است؛ البته هر دو شرکت هنوز تحت مالکیت بی‌بی‌کی الکترونیکس اداره می‌شوند. ظاهرا در آینده هر دو برند توسط پیت لائو مدیریت و اداره خواهد شد و او به‌عنوان مدیر تولید هر دو شرکت فعالیت خود را ادامه خواهد داد.



چنین اتفاقی از نظر تجاری می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات زیادی شود. از این پس دیگر نیازی نیست تیم طراحی هر دو شرکت به‌صورت مستقل روی پروژه‌های مشابه کار کنند. در ضمن ادغام این دو برند با یکدیگر می‌تواند امکان هم‌زمان شدن فعالیت‌های پژوهشی و توسعه‌ای با یکدیگر و همچنین افزایش میزان تولید محصولات را فراهم کند.



بدون تردید با ادغام این دو شرکت سیستم‌عامل‌های موبایل اختصاصی آن‌ها با وجود اینکه سال‌ها به‌صورت مستقل از یکدیگر توسعه داده شدند، نیز با یکدیگر ترکیب خواهند شد. وان پلاس مدتی پیش اعلام کرد که Oxygen OS، سیستم‌عامل اختصاصی این شرکت و Color OS، سیستم‌عامل اختصاصی اوپو، از این پس با یکدیگر ادغام می‌شوند و کد پایه سیستم‌عامل آن‌ها مشترک خواهد شد. این دو سیستم‌عامل در حال حاضر با یکدیگر ادغام شده‌اند.



ادغام Oxygen OS و Color OS

ترکیب دو سیستم‌عامل Oxygen OS و Color OS باعث ایجاد تجربه‌ جدیدی برای کاربر می‌شود که نزدیک به تجربه استفاده از اندروید خام است و باعث می‌شوند سیستم‌عامل ایجادشده دارای عملکرد سریع و روان و همچنین سبک و فاقد ویژگی های غیرضروری، قابل اعتماد و پر از ویژگی‌های مفید جهت بهبود عملکرد سیستم شود.

برخورداری از کد پایه سیستم‌عامل مشترک به معنای این است هر دو سیستم‌عامل دارای پلتفرم یکسانی هستند که در هر دو سیستم‌عامل کمی تغییر کرده است؛ بنابراین Oxygen OS کنار گذاشته نشده و با تغییرات اندکی باز هم استفاده می‌شود. در حقیقت این سیستم‌عامل در آینده پوسته تغییریافته و سبک شده Color OS با ویژگی‌های غیرضروری کمتر خواهد بود که شبیه پلتفرم قدیمی وان پلاس است. به بیان دیگر Color OS با ظاهر اندرویدی Oxygen OS در گوشی‌های آینده استفاده می‌شود.



البته متأسفانه استفاده از کد پایه سیستم‌عامل مشترک در این دو سیستم‌عامل نتیجه خوبی نداشته و عملکرد روانی را برای Oxygen OS به ارمغان نیاورده است. «گری چن» (Gary Chen)، سرپرست بخش تولید سیستم‌عامل وان پلاس در مصاحبه‌ای در رویداد MWC 2022 به‌صراحت اذعان کرد که جدیدترین نسخه این سیستم‌عامل (نسخه ۱۲) انتظارات را برآورده نکرده است.



اما در مجموع هدف اصلی وان پلاس عرض‌اندام در بازارهای خارجی است. در ضمن لازم به ذکر است که نسخه معمولی گوشی وان پلاس ۱۰ پرو عرضه نمی‌شود و چنین تصمیمی از سوی این شرکت که سال‌ها گوشی‌های خود را در دو مدل عرضه می‌کرده است، تصمیم عجیبی به نظر می‌رسد.



موضوع مهم دیگری که حتماً باید به آن توجه کنیم این است که تمام کارمندان سابق وان پلاس از جمله کارل پی، این شرکت را ترک کرده‌اند و جدا شدن کارل پی از شرکت، بیشترین توجه‌ را به خود جلب کرده است. او مدت کوتاهی قبل از ادغام این وان پلاس و اوپو، وان پلاس را با هدف مشارکت در تأسیس برند ناتینگ (Nothing) ترک کرد؛ البته لائو مدعی شده جدا شدن پی از وان پلاس روند توسعه و تکامل این شرکت را تحت تأثیر منفی قرار نمی‌دهد؛ البته پی سال‌ها است که یکی از چهره‌های شاخص و شناخته‌شده وان پلاس محسوب می‌شود. به‌خصوص برای مشتریان غربی این شرکت و این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت.



کارل پیِ یکی از چهره‌های شناخته‌شده وان پلاس

گوشی‌های پرچم‌دار جدید وان پلاس در رویدادهای رونمایی توسط او رونمایی و معرفی می‌شدند. در ضمن او همیشه با مشتریان شرکت گفتگو می‌کرد و انجمن‌های متعلق به شرکت را به‌روزرسانی می‌کرد.



جالب است بدانید که «کایل کیانگ» (Kyle Kiang)، سرپرست بخش بازاریابی وان پلاس نیز بهار سال میلادی گذشته این شرکت را ترک کرده است. علاوه بر او بسیاری از کارمندان وان پلاس در بخش‌های روابط عمومی، ارتباطی و پشتیبانی نیز از شرکت جدا شده‌اند؛ البته به نظر می‌رسد جدایی کارمندان این شرکت یکی پس از دیگری، تأثیری در روند توسعه و پیشرفت آن نداشته و تنها استخدام کارمندان جدید را به دنبال داشته است.



یکی از دستاوردهای هیجان‌انگیز وان پلاس شارژر فوق‌سریع ۱۵۰ واتی است که قرار است همراه با وان پلاس ۱۰ پرو در سال ۲۰۲۲ عرضه شود. این شرکت مدعی است این شارژر می‌تواند باطری پرچم‌دار جدیدش را تنها در عرض ۵ دقیقه ۵۰ درصد و در عرض ۱۰ دقیقه به‌صورت ۱۰۰ درصد شارژ کند. البته این شارژر فوق‌سریع که «سوپروک» (SuperVooc) نام دارد، توسط اوپو طراحی و تولید شده است؛ بنابراین قطعاً در آینده شاهد نتایج بسیار خوب ادغام این دو برند با یکدیگر خواهیم بود.



تلاش وان پلاس برای جهانی‌شدن آینده

وان پلاس در سال میلادی گذشته بیش از ۱۱ میلیون دستگاه گوشی فروخت و به‌این‌ترتیب در سال ۲۰۲۱ رکورد فروش جدیدی را ثبت کرد. قطعاً چنین موفقیتی می‌توانند محرک بسیار خوبی برای این غول چینی گوشی باشد. این شرکت اعلام کرده است در آینده علاوه بر اینکه به پشتیبانی‌های قوی خود از بازارهای آمریکا، اروپا، چین و هند ادامه خواهد داد، حضور خود را در بازارهای کانادا، مکزیک و آمریکای جنوبی گسترده‌تر خواهد کرد (این نخستین باری است که وان پلاس قصد دارد وارد بازارهای آمریکای جنوبی شود).



در ضمن وان پلاس قصد دارد در آینده در بازارهای شمال آفریقا، خاورمیانه، جنوب و جنوب شرقی نیز حضور پیدا کند. در حقیقت هدف اصلی تلاش وان‌پلاس برای گسترش حضور در بازارهای مختلف، چیزی جز تبدیل‌شدن به یک برند جهانی نیست. به نظر می‌رسد ۲۰۲۲ سال پر باری برای وان‌پلاس باشد و بتواند قدرت خود را به رخ شرکت‌های بزرگ و مطرح بازار موبایل بکشد.



حضور وان پلاس در بازارهای جهانی

وان پلاس قصد دارد حضورش را در بازارهای آمریکای شمالی و جنوبی، مکزیک، کانادا، جنوب و جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه گسترده‌تر کند.

می‌توان گفت وان پلاس در آینده می‌تواند جای خالی شرکت‌هایی مثل ال‌جی که فعالیت خود در زمینه تولید گوشی را متوقف کرده است، پر کند و در مقابل برندهای بزرگی همچون سامسونگ قد علم کند.


افزایش فروش گوشی‌های وان پلاس تنها عامل رشد و تغییر این شرکت نبوده است و اقدامات دیگری همچون گسترش دسترسی به محصولات این شرکت، بهبود وضعیت ارسال محصولات آن به بازارهای بزرگی همچون بازار آمریکا و تقویت پشتیبانی شرکت در این زمینه، نیز در دستیابی وان‌پلاس به چنین جایگاه ارزنده‌ای نقش مهمی داشته‌اند. گسترش سبد محصولات این برند و طراحی و تولید گجت‌هایی همچون ایربادزهای بی‌سیم، ساعت‌های هوشمند و محصولات دیگر نیز به رشد و پیشرفت وان پلاس کمک شایانی کرده‌اند.




یکی از اقدامات بسیار خوب این شرکت در راستای تسریع روند پیشرفت، مشارکت با شرکت «هاسلبلاد» (Hasselblad)، یکی از برترین شرکت‌های تولیدکننده دوربین‌های کاملاً حرفه‌ای، برای بهبود عملکرد دوربین گوشی‌های خود است. دوربین‌ گوشی‌های وان پلاس تاکنون در حد دوربین گوشی‌های اپل، گوگل و سامسونگ نبوده است؛ اما به نظر می‌رسد چنین مشارکت بزرگی می‌تواند به تقویت عملکرد دوربین گوشی‌های این برند کمک زیادی کند.




وان پلاس ۱۰ پرو

آیا وان پلاس می‌تواند با چنین اقدامات و تصمیماتی مشتریان ازدست‌رفته خود را بازگرداند؟ پاسخ این سؤال مشخص نیست و به انتظارات کاربران از یک گوشی بستگی دارد؛ اما تردیدی نیست که گوشی‌های پرچم‌دار کنونی این شرکت با گوشی‌هایی که در سال ۲۰۱۴ عرضه شده‌اند، تفاوت بسیار زیادی دارند؛ اما از سوی دیگر از آن زمان تاکنون انتظارات کاربران از یک گوشی خوب نیز به میزان بسیار زیادی تغییر کرده است.




وان پلاس با تلاش جدی خود برای جهانی‌شدن می‌خواهد گذشته نه‌چندان درخشانش را پشت سر بگذارد و به جایگاه‌های رفیعی دست پیدا کند. در حال حاضر این برند چهارمین برند بزرگ تولیدکننده گوشی در جهان است؛ اما کاملا مشخص است که اصلاً به چنین جایگاهی راضی نیست و می‌خواهد قله‌های مرتفع‌تری را فتح کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد باید با وان پلاس گذشته خداحافظی کنیم و منتظر وان پلاس جدید آینده با بازگشت طوفانی باشیم. به نظر شما وان پلاس می‌تواند به اهداف بلندپروازانه‌اش دست پیدا کند؟ نظرات خود در رابطه با این موضوع را با ما در میان بگذارید.

Comments are disabled.