گیمرها تجهیزات خاص خودشان را می‌خواهند و هر محصولی که پسوند «گیمینگ» بگیرد، قیمت بالاتری هم خواهد داشت. البته این قیمت بالا بی‌دلیل نیست، چون اکثر این تجهیزات، کیفیت و کارآیی بهتری نسبت به نمونه‌های عادی دارند.

کیبورد گیمینگ مکانیکی یکی از آن تجهیزات است که نه‌تنها بین گیمرها، بلکه بین تایپیست‌ها، برنامه‌نویس‌ها و حتی کاربران عادی نیز طرفداران زیادی دارد. این دسته از کیبوردها حس واقعی فشردن یک کلید را به شما انتقال می‌دهند و معمولاً پر سر و صدا هستند، اما قیمت بالای آنها بسیاری از کاربران را از خریدن‌شان منصرف می‌کند.

کیبورد گیمینگ مکانیکی تسکو GK8130 را معرفی کنیم که با قیمت حدود ۹۰۰ هزار تومان یک محصول اقتصادی محسوب می‌شود.

 

تسکو یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان لوازم جانبی در ایران است که محصولات متنوعی را روانه بازار کرده است. در سبد محصولات این شرکت، موارد متعددی مثل کیبورد، ماوس، هدفون، پاوربانک، کیس، پاور و اسپیکر دیده می‌شوند و بیشتر آنها قیمت مناسبی هم دارند.

کیبورد تسکو GK8130 یکی از جدیدترین محصولات این شرکت است که با طراحی کامپکت، نورپردازی رنگین‌کمانی و سوئیچ‌های مکانیکی هیبریدی می‌تواند بین بهترین گزینه‌های اقتصادی بازار قرار بگیرد. در ادامه مشخصات این کیبورد را مرور می‌کنیم.

 

جنس بدنه: پلاستیک

نوع اتصال: با سیم

نوع رابط: USB

تعداد کلیدها: ۱۰۴ عدد

تعداد کلیدهای میان‌بر: ۱۳ عدد

طول کابل: ۱.۸ متر

وزن: ۶۶۰ گرم

نورپردازی: رنگین‌کمانی

نوع سوئیچ: مکانیکی هیبریدی LC

طول عمر سوئیچ: ۵۰ میلیون کلیک

طراحی و کیفیت ساخت

 

 

کیبورد گیمینگ مکانیکی تسکو GK8130 کاملاً از پلاستیک خاکستری ساخته شده و در هیچ قسمت از بدنه اثری از فلز نمی‌بینید. دو قسمت اصلی بدنه با پیچ‌هایی در قسمت زیر کلیدها به یکدیگر متصل شده‌اند و برای باز کردن کیبورد باید تمام کلیدها را از جای خودشان درآورید. طراحی کیبورد به‌شکل کامپکت انجام شده و حاشیه‌های اضافه‌ای در اطراف کلیدها نمی‌بینیم، بنابراین فضای زیادی را روی میز شما اشغال نمی‌کند. ارتفاع کیبورد از سطح میز هم نسبتاً کم است و حتی بدون استراحت‌گاه مچ دست نیز می‌توانید به‌راحتی با آن کار کنید.

 

صفحه روی کیبورد و بخش پایین بدنه از پلاستیک خشک ساخته شده و کیفیت مناسبی دارند. سطح زیر کیبورد با الگوی هزارتو تزئین شده که نقش خاصی در تجربه کاربری شما ایفا نمی‌کند و شاید هیچ‌گاه آن را نبینید.

 

 

کلیدهای اصلی از جنس پلاستیک باکیفیت ساخته شده‌اند و ابعاد و فاصله مناسبی از یکدیگر دارند. روی کلیدها کمی خمیده است تا انگشتان دست راحت‌تر روی آنها قرار بگیرند. حروف فارسی روی کلیدها با رنگ سفید حک شده و حروف انگلیسی نیز شفاف هستند و با نور پس‌زمینه کیبورد روشن می‌شوند.

 

کمی هم در مورد نورپردازی کیبورد گیمینگ مکانیکی تسکو مدل GK8130 صحبت کنیم. این کیبورد از نورپردازی رنگین‌کمانی بهره می‌برد که با نورپردازی RGB تفاوت اساسی دارد. در این نوع نورپردازی، رنگ نور زیر کلیدها ثابت است و تغییر نمی‌کند. تسکو در هر ردیف از کلیدهای این کیبورد، یک ردیف LED تک‌رنگ استفاده کرده تا حالت رنگین‌کمانی را ایجاد کند. البته رنگین‌کمان ۷ رنگ دارد و کیبورد تسکو ۶ ردیف؛ بنابراین باید به همین شش رنگ اکتفا کنید: بنفش، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز.

 

 

با ترکیب کلید FN و دکمه‌های جهت‌دار (بالا و پایین) می‌توانید شدت نور کیبورد را در پنج سطح تنظیم کنید. البته حداکثر روشنایی نور کیبورد نیز چندان زیاد نیست. پنج افکت نورپردازی مختلف نیز برای این کیبورد در نظر گرفته شده و سرعت تغییر نور را نیز می‌توانید تغییر دهید. تمام این تنظیمات مستقیماً از روی کیبورد انجام می‌شود و اپلیکیشن جداگانه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است. علاوه بر این‌ها چند نوع نورپردازی مخصوص گیمینگ نیز در این کیبورد وجود دارد. به‌عنوان مثال با ترکیب Fn+1 کلیدهای WASD و کلیدهای جهت‌دار روشن می‌شوند.

 

 

برای این‌که از تمام این قابلیت‌های نورپردازی اطلاع پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنم حتماً زمانی را به مطالعه دفترچه راهنمای داخل جعبه اختصاص دهید. در مجموع گزینه‌های متعددی برای تغییر و تنظیم نورپردازی در نظر گرفته شده که البته تا حد زیادی ساده هستند. با این حال اگر این محصول اولین کیبورد گیمینگ باشد که می‌خرید، می‌تواند هیجان‌زده‌تان کند.

 

کارآیی

 

 

کیبوردهای مکانیکی با فیدبک خوب و صدای جذاب، حس و حال تایپ واقعی را به شما منتقل می‌کنند. کیبورد گیمینگ مکانیکی تسکو GK8130 نیز با سوئیچ‌های آبی LC یک کیبورد کم صدا محسوب نمی‌شود. بنابراین شاید بهتر باشد از این کیبورد در فضای کاری و اداری استفاده نکنید. البته بدیهی است که این محصول برای گیمینگ طراحی و ساخته شده و حتی صدای آن را تا حدی می‌توان از مزایای آن دانست؛ اما از آنجایی که بیشتر خریداران در بازار ایران به دنبال محصولاتی هستند که چندین وظیفه مختلف را انجام دهند، از این جهت لازم دیدیم بگوییم که صدای این کیبورد ممکن است برای محل کار مناسب نباشد.

 

اگر از یک کیبورد عادی به سراغ این کیبورد گیمینگ بیایید شاید احساس کنید که لازم است برای فشردن کلیدها نیروی زیادی صرف کنید اما واقعیت این است که به مرور به آن عادت می‌کنید. فاصله حرکتی کلیدها تا زمان فعال شدن (Pre-Travel) حدود ۲ میلی‌متر است که فاصله استانداردی محسوب می‌شود اما فاصله حرکتی پس از آن (Post-Travel) کمی زیاد است و به حدود ۳ میلی‌متر می‌رسد. فیدبک کلیدها در مجموع لذت‌بخش اما قوی است ولی اگر کیبوردی با سروصدای زیاد می‌خواهید، شما را راضی خواهد کرد.

 

 

یکی از ویژگی‌های کیبورد گیمینگ مکانیکی تسکو GK8130 قابلیت آنتی‌گوستینگ است. با این ویژگی، هر تعداد کلید را که هم‌زمان فشار دهید به‌درستی ثبت می‌شوند و اختلالی در عملکرد کیبورد به‌وجود نمی‌آید. من حتی فشردن هم‌زمان ۱۰ کلید را روی این کیبورد تست کردم و هر ۱۰ کلید به‌درستی ثبت شدند. بنابراین حتی در سخت‌ترین بازی‌ها نیز محدودیتی از این نظر نخواهید داشت.

 

اگرچه این کیبورد برای گیمرها طراحی شده، اما هر گیمری در طول روز زمان زیادی را به تایپ و چت می‌گذارند. تجربه تایپ با کیبورد گیمینگ مکانیکی تسکو GK8130 ایده‌آل نیست و این موضوع به نیروی فعال‌سازی نسبتاً بالای کلیدها و فیدبک قوی آنها برمی‌گردد. البته به‌خاطر فاصله و جانمایی استاندارد کلیدها، مشکلی بابت فشردن کلیدهای اشتباه نخواهید داشت و خطاهای تایپی شما به حداقل می‌رسد.

 

جمع‌بندی

 

 

کیبوردهای گیمینگ مکانیکی از برندهای معروف مثل ریزر، لاجیتک، استیل‌سریز، کورسیر، گیگابایت و دیگران معمولاً قیمت‌های بسیار زیادی دارند. کیبورد گیمینگ مکانیکی تسکو GK8130 با قیمت زیر ۱ میلیون تومان می‌تواند تا حدی تجربه دلنشین کیبوردهای مکانیکی را با هزینه مناسب در اختیار شما بگذارد.

 

از ویژگی‌های مثبت کیبورد گیمینگ مکانیکی تسکو مدل GK8130 می‌توان به کیفیت ساخت خوب، سوئیچ‌های مکانیکی هیبریدی و نور پس‌زمینه اشاره کرد. البته رنگ نور پس‌زمینه کلیدها ثابت است ولی گزینه‌های متعددی برای تغییر نوع نورپردازی وجود دارد. قابلیت آنتی‌گوستینگ نیز در این کیبورد به‌شکل بی‌نقص کار می‌کند.

 

در نهایت اگر به کیبوردهای مکانیکی برای بازی علاقه دارید، کیبورد گیمینگ مکانیکی تسکو مدل GK8130 می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های اقتصادی بازار باشد که با قیمت حدود ۹۰۰ هزار تومان و با گارانتی ۱۸ ماهه شرکت توسن سیستم عرضه شده است.

Comments are disabled.