جدیدترین نیروی برنامه‌ی آموزش فضانوردان امارات متحده عربی ــ و اولین فضانورد زن اماراتی ــ امیدوار است که مدرک مهندسی مکانیکش بلیطی باشد برای رفتن به ماه. «نورا المطروشی» و کارآموز فضانورد همراهش، «محمد المُلا»، از بین ۴۰۰۰ کاندید واجد شرایط برگزیده شدند تا پیشگامان این کشور ۹.۸ میلیون نفری در فضا باشند.

این دو به زودی برنامه ۳۰ ماهه و طاقت‌فرسای خود را آغاز می‌کنند. البته این برنامه همین الان نیز با کسب مدرک غواصی و آموزش زبان روسی و تمرین برای مصاحبه آغاز شده است ــ و با تحصیل در مدرسه پرواز و بی‌وزنی مرکز فضایی جانسون در تگزاس و در نهایت آموزش زنده ماندن در شرایط ناملایم ادامه پیدا می‌کند.

نورا المطروشی ۲۸ ساله، که پیش از این نماینده کشورش در المپیاد ریاضی بوده و به عنوان مهندس در کمپانی ساخت و ساز نفت و گاز ملی و کمپانی نفت ملی ابوظبی کار کرده، می‌گوید: «برای ساخت یک پایگاه در ماه به مهندس مکانیک نیاز است.»

نورا المطروشی..أول رائده عربیه – جریده الغد
المطروشی می‌گوید که از زمان پنج سالگی و در مهد کودک، جایی که معلمش کلاس را به صورت سطح ماه در آورد و او یک پایگاه فضایی مقوایی در آن ساخت، رویای ستارگان را در سر داشته است. این اشتیاق کودکی برای کاوش فضا در نهایت باعث انتخاب رشته دانشگاهی او شد.

او می‌گوید: «من در واقع به دنبال رویایم رفتم. من تحصیل در رشته مهندسی مکانیک را به خاطر یک مستند که در زمان دبیرستان دیدم، انتخاب کردم. آن مستند درباره گروهی از فضانوردان بود که در راه ایستگاه فضایی بین‌المللی بودند و روی نقش مهدس مکانیک در آن تمرکز شده بود.»

هدایت پروژه‌های ساخت و ساز بزرگ در بیابان به او کمک کرد تا المشروطی، دختر دو استاد، مهارت‌های لازم برای عملیات ساخت و ساز در ماه را بیاموزد. «من دوست دارم تا بخشی از پروژه ساخت و ساز باشم ــ چه بخواهند آن را روی ماه بسازند، چه اینجا روی زمین و سپس به ماه بفرستند، من می‌خواهم در آن مشارکت کنم.

چالش‌برانگیز اما جذاب

«واضح است که این کار چالش‌برانگیز خواهد بود، اما انجام آن بسیار جذاب است و با پروژه‌های روی زمین تفاوت خواهد داشت.»

المشروطی می‌گوید لازم است تا مسئولین پروژه را نسبت به شور و اشتیاق خود آگاه کنید.

«در مصاحبه‌ی آخر، پیش از این که انتخاب شویم، به آن‌ها گفتم که می‌دانم ناسا پروژه آرتمیس را در دستور کار دارد و من واقعا می‌خواهم عضوی از آن باشم.» کارآموز همراه المشروطی، خلبان هلیکوپتر پلیس، الملا نیز می‌گوید که آموزش فضانوردی «یک تغییر بزرگ در حرفه کاری» بوده است.

الملا، پدر دو فرزند، می‌گوید: «من ۱۵ سال را برای این که واجد شرایط خلبانی باشم صرف کردم، شامل آموزش در استرالیا برای گواهینامه خلبانی تجاری‌ام.»

«به عنوان یک خلبان شما عادت می‌کنید که بر همه جیز مسلط شوید ــ اما به طور ناگهانی مسیر من عوض شد. به عنوان یک کارآموز فضانوردی انگار دارم زندگی جدیدی را از صفر شروع می‌کنم.» او می‌گوید که صندلی‌های اضافی در دسترس، به لطف کپسول هفت سرنشینه اسپیس‌ایکس که به زودی به عنوان یک راکت انسانی شروع به کار می‌کند، به او امیدواری می‌دهد که بلافاصله بعد از پایان آموزش‌هایش ماموریتی به او برسد.

«رفتن به فضا رویا است. من برای چند سال به سختی تلاش می‌کنم و آموزش می‌بینم تا رویای سفر به فضا را محقق کنم. من یک طرفدار دو آتشه اسپیس‌ایکس هستم. راکت‌ها و حتی لباس‌های هیجان‌انگیز. و امیدوارم که هر چهار نفر ما ــ و همه فضانوردانی که پس از ما بخشی از ماموریت‌های آینده خواهند بود ــ در نهایت حتی به ماه نیز برویم.»

او می‌گوید که پس از موفقیت فوق‌العاده اولین اماراتی در فضا، هزاع المنصوری که سال ۲۰۱۹ وارد مدار زمین شد و یک هفته را در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کرد، علاقمند شد تا در دومین برنامه برای جذب فضانورد شرکت کند. «کار او دستاوردی بزرگ برای مرکز فضایی ما و کشور امارات بود. من به او افتخار می‌کنم و احساس می‌کردم که دوست دارم به این تیم بپیوندم تا بخشی از آن باشم.»

 

حالا المنصوری و سلطان النیادی به تگزاس برگشته‌اند تا تحت نظر ناسا آموزش‌های اضافه‌ای بگذرانند که آن‌ها را برای ماموریت‌های فضایی آینده آماده می‌کند؛ از جمله، آموزش در آزمایشگاه شناوری خنثی که فضانوردان را برای راهپیمایی فضایی آماده می‌کند.

همچنین این دو عضو کمیته‌ای بودند که فضانوردان برنده را انتخاب کرد؛ که به چفته المنصوری، با توجه به ظرفت‌های بالای متقاضیان، کار دشواری بود.

المنصوری، خلبان نظامی سابق امارات، می‌گوید: «این یک امتیاز بود که در طرف دیگر میز باشم ــ من نیز چندین سال قبل در جایگاه همان‌ها بودم.» توصیه او برای کارآموزان فضانوردی جدید این است: «شما مسئولیت بزرگی دارید.»

«وقتی کار به مرحله آموزش می‌رسد، بسیار دشوار می‌شود ــ شما هر روز کاری جدید انجام می‌دهید. شما باید توانایی ذهنی انجام وظایف گوناگون، و گاهی اوقات چندین وظیفه در یک روز، را داشته باشید.»

Thomas Struth, Neutral Buoyancy Lab, JSC, Houston, 2017 | Marian Goodman
آزمایشگاه شناوری خنثی در مرکز فضایی جانسون
به گفته او، فضانورد بودن «یک شغل منحصر به فرد است اما این یک شغل مهم است ــ مخصوصا برای نورا، چون او اولین فضانورد زن اماراتی است.»

النیادی می‌گوید که بودن در گروه انتخاب‌کننده یک امتیاز بوده است.

او می‌گوید: «ما با افرادی از بخش‌ها و حرفه‌های مختلف مصاحبه کردیم ــ از فضانوردان گرفته تا پزشکان و مهندس‌ها ــ و محمد و نورا نشان دادند آنچه برای فضانورد شدن لازم است را در خود دارند.»

«کاندیدهای برتر از بهترین افرادی هستند که تا به حال با آن‌ها ملاقات کرده‌ام. درست همانند فینالیست‌های برتر، ما نیز بسیار خوش‌شانس هستیم که آن‌ها را در کنار خود داریم و در یک تیم با هم کار می‌کنیم.»

النیادی درباره برنامه‌های المشروطی برای کمک به ساخت پایگاه ماه می‌گوید: «فکر می‌کنم آن‌ها واقعا بلندپروازنه هستند ــ به معنی خوب کلمه.»

Comments are disabled.