نشریه «پولیتیکو» دیروز در مقاله‌ای پیرامون خودداری «کاملا هریس» معاون اول رئیس جمهور آمریکا نسبت به استفاده از هدفون‌های بلوتوث نوشت. این مقاله مدعی است که هریس به بلوتوث-هراسی مبتلاست و چنان نسبت به استفاده از این فناوری‌ها گارد دارد که می‌توان او را تا حدی پارانوئید توصیف کرد. با این حال، برای یک شخصیت سیاسی بالارده مثل هریس چندان بی‌راه نیست که پیرامون استفاده از هدفون بلوتوث از خود مقاومت نشان دهد.

کارشناسان امنیتی می‌گویند فناوری بلوتوث آسیب‌پذیری‌های متعددی دارد و در صورت تلاش هکرها می‌تواند به‌راحتی مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. برخی از این حملات بر اساس مکانیک‌های اصلی پروتکل بلوتوث انجام می‌شود. زمانی که بلوتوث را روشن می‌کنید موبایل تبلت، لپ‌تاپ یا سایر گجت‌های شما دائما سیگنالی همگانی منتشر می‌کنند که توسط بقیه دستگاه‌ها قابل مشاهده است.

 

چنان‌چه بلوتوث یک دستگاه فعال باشد، دستگاه‌های ناشناس می‌توانند برای برقراری ارتباط به گجت شما درخواست بفرستند. اما آسیب‌پذیری‌های این فناوری اجازه می‌دهد برخی دستگاه‌ها خودشان را به عنوان دستگاه‌های معتمد معرفی کرده و از طریق بلوتوث به اطلاعات گوشی شما دسترسی پیدا کنند.

آسیب‌پذیری هدفون‌های بلوتوث افراد عادی را تهدید نمی‌کند
گفتنی است که پیچیدگی اجرای این حمله باعث می‌شود افراد عادی چندان در معرض خطر نباشند، اما شخصی مثل معاون اول آمریکا می‌تواند سوژه مهمی برای حمله از سوی سرویس‌های اطلاعاتی سایر کشورها باشد. از دیگر اشکال آسیب‌پذیری بلوتوث می‌توانیم به ارسال درخواست‌های اتصال مکرر اشاره کنیم. این درخواست‌ها در نهایت آن‌قدر تکرار می‌شوند که پردازنده دیگر قادر به پاسخگویی نباشد.

 

در مجموع گفته می‌شود که فناوری بلوتوث ۴۵۹ آسیب‌پذیری شناخته‌شده دارد. پس چندان عجیب نیست که یک شخصیت سیاسی در این سطح ترجیح بدهد به جای هدفون بلوتوث از محصولات سیمی استفاده کند. هرچند این تصمیم در ظاهر شبیه شنا کردن در خلاف جهت رودخانه فناوری به نظر می‌رسد و می‌تواند سوالات متعددی را در ذهن شهروندان عادی جامعه به وجود بیاورد.

Comments are disabled.