مونوگرام یکی از زیر شاخه های طراحی لوگو است

که در آن استفاده از حرف یا حروف اول و دوم کلمات نقش مهم و اساسی برای بیان برند دارد. در این مقاله مونوگرام را بررسی کرده و کاربرد ها و ویژگی های اصلی آن را بیان خواهیم کرد
مقدمه ای درباره مونوگرام

میتوان گفت یکی از قدیمی ترین نوع طراحی لوگو مونوگرام می باشد. اگر به اسناد تاریخی نگاهی بیاندازیم مشاهده خواهیم کرد که در گذشته و در یونان حرف اول هر شهر به صورت اختصار بر روی سکه هک میشد و شروع مونوگرام از این نقطه بوده است.

مونوگرام چیست

طبق دسته بندی انواع طراحی های لوگو مونوگرام یکی از چهار نوع طراحی لوگو می باشد.

لوگو مونوگرام طراحی نام برند با استفاده از یک یا دو حرف اول آن است.

بسیاری از شرکت های بزرگ مانند ال جی ، والت دیزنی ، گپ ، اچ پی ، مکدونالت و… از این نوع طراحی برای برند خود استفاده کرده اند که نشان دهنده توجه بالا بین المللی به مونوگرام می باشد امری که در ایران تقریبا برعکس بوده و اقبال عمومی چندانی به مونوگرام نبوده و در چند سال اخیر طراحی مونوگرام رشد کرده است.

ویژگی های مونوگرام

همان طور که در قانون گشتالت توضیح داده شد مخاطبان چیزهایی را که در نگاه اول متوجه نشده و برایشان حس کنجاوی و واکاوی و حل مسائل را داشته باشد دوست دارند و مونوگرام ها میتوانند دقیقا همین حس را به مخاطبان خود ارائه کنند.

در واقع یک مونوگرام ابتدا دیده شده و با دقت بیشتر از سوی بیننده سایر کلمات و حروف مشخص شده و نام فاش میشود.
استفاده از مونوگرام به دلیل سادگی و تنوع زیاد سبب گردیده که بسیاری از برند های معروف قدیمی و شرکت های تازه تاسیس به سمت این شیوه از طراحی بروند
مناسب برندهایی که نام آنها طولانی است و شامل چندین کلمه است و برای خوانایی تنها از حرف اول یا دو حرف اول نام برند برای استفاده در لوگو استفاده می شود

تفاوت مونوگرام با لوگو تایپ

لوگو تایپ به زبان بسیار ساده بازی با حروف و نوشتار است در حالی که مونوگرام ها جنبه تصویری بیشتری دارند.
در مواقعی از کنار هم قرار گرفتن حروف میتوان اشکال و تصاویر گرافیکی و مفهومی مرتبط با فعالیت برند یا شرکت از دل حروف طراحی کرد که هر چقدر این تکنیکها قوی تر اجرا گردد ارزش و قدرت طراح و در نهایت برند، هویت بصری قدرتمندتری خواهد داشت. در مونوگرام این جنبه تصویری بیشتر نمایان است

طراحی مونوگرام در شرکت نگین تجارت

طراحی مونوگرام نیز مانند انواع دیگر طراحی لوگو جزو خدمات پر طرفدار کانون تبلیغاتی گراف می باشد استفاده از حروف و همچنین رنگ بندی خاص و منحصر به فرد با توجه به نوع صنف کاری جزو ویژگی های طراحان مجموعه می باشد.

با توجه به گسترش استفاده از آن در کشورها و عدم شناخت کافی نسبت به این نوع طراحی در ایران لوگو شخصی علیرضا کاروی نیز به شکل این طراحی استفاده شده است