سئو تکنیکال
انواع سئو 2 رابطه زیادی با مخاطب ندارد و میتوان از زبان گفتگوی سایت و موتور های جستجو گر یاد کرد.
محتوای سایت شما توسط ربات های جستجو گر گوگل که اصطلاحا به crawler (خزنده) معروف هستند ایندکس یا فهرست بندی میشوند
یعنی شما پس از هربار آپدیت یا تغییر در سایت و محتوای سایت خود
یک خزنده گوگل را به سایت خود دعوت میکنید تا این تغییر در ساختار سایت را ذخیره و به گوگل انتقال دهد.
حالا نقش سئو تکنیکال چیست؟
ربات های گوگل برای ایندکس مطالب شما باید بتوانند به راحتی با کد های سایت شما ارتباط برقرار کنند. سئو تکنیکال؛ هموار سازی و استاندارد سازی کد های سایت برای هرچه بهتر پیدا شدن و ایندکس شدن سایت شما توسط گوگل است.
بهتر است اگر در کد نویسی سایت قوی نیستید سئو تکنیکال سایت خود را به یک برنامه نویس، طراح سایت یا سئو کار ماهر بسپارید. (نگران نباشید این نوع سئو بر خلاف دو نوع قبلی نیاز به اجرای مداوم ندارد.) برای درک بهتر این مفهوم به صفحه آموزش سئو تکنیکال مراجعه کنید.
بهینه سازی برای مخاطب
به سراغ مفهوم بهینه سازی سایت برای مخاطب میرویم اغلب این موارد مورد نیاز برای مخاطب محور بودن سایت، در قسمت سئو داخلی ذکر شد.
در اصل گوگل خود به تمامی این فاکتور ها اهمیت میدهد و آنها را وارد فاکتور های سئو میکند.
بیان این موارد :
تجربه کاربری مناسب (ux)
رابط کاربری زیبا (ui)
مخاطب پسند بودن سایت
وجود محتوای مفید
مخاطب محور بودن
داشتن پشتیبانی قوی و آنلاین
سرعت بالا
عدم وجود
محتوای تکراری و کپی
غلط های املایی و نگارشی در سایت
صفحات با خطای 404
پیچیدگی سایت
در دسترس بودن منوهای مختلف
وجود راه ارتباطی
وجود آدرس و صفحه درباره ما و تماس باما قوی
و…
پس از تعریف واژه سئو و زیر مجموعه های آن، به تعریف روش های پیاده سازی سئو میپردازیم:
روش های پیاده سازی سئو چیست؟
در نهایت هدف از پیاده سازی سئو، گرفتن رتبه اول گوگل در کلمه کلیدی مورد نظر است.
اجرای سئو روی سایت کمی زمانبر است.
به صورتی که با توجه به میزان سخت بودن رقابت روی یک کلمه، میتواند از یک ماه تا چند سال سال زمان ببرد.
در این بین افرادی ترجیح میدهند به صورت اصولی به سئو سایت خود بپردازند و با صبر و حوصله سایت خود را سئو کنند.
در مقابل نیز هستند اشخاصی که با عجله هرچه تمام تر سعی در فتح قله های نتایج جستجو را دارند.
وجود چنین افرادی باعث به وجود آمدن سبک های مختلف پیاده سازی سئو شده است.
انواع این سبک ها سئو عبارتند از:
کلاه سفید – سیاه – خاکستری
سئو کلاه سفید
رفتار به تمامی نکات توصیه شده توسط گوگل بدون هیچگونه خطا و خلافی
شما کاملا مسیر درست گوگل را طی میکنید؛ بدون انجام هیچ گونه خطا و کار غیرقانونی.
در این روش، سرعت سئو سایت شما کمی کند پیش میرود اما مزیت آن این است که پس از رسیدن به نتایج بالای گوگل جایگاه شما به احتمال خیلی قوی ثابت است و دیگر نگران سئو سایت خود نیستید.
سئو کلاه سیاه
روش هایی برای دور زدن موتور جستجو گر گوگل.
در این نوع سئو وب مستر با تلاش در گول زدن گوگل، سایت خود را به عنوان یک سایت مرجع و با اعتبار جا میزند.
مزیت ان سرعت بسیار بالای آن است اما متأسفانه در این روش احتمال برگشتن سایت شما
به صفحات قبل و نتایج پایین گوگل بسیار زیاد است و ریسک بالایی دارد .
در نظر داشته باشید که هوش مصنوعی گوگل هر روز نسبت به روز قبل در حال ارتقا است .
در هر بار آپدیت سایت های زیادی را که قبلا در روند کاری خود از سئو سیاه استفاده کرده بودند را حذف میکند.
به عمل حذف یک سایت از نتایج جستجو، توسط گوگل؛ پنالتی گوگل گفته میشود.
در این حالت سایت شما رتبه خود را در یک کلمه کلیدی خاص کاملا از دست میدهد و به صفحات 20 به بعد گوگل باز میگردد.
همینطور ممکن است رتبه شما در کلمات دیگر نیز دچار تنزل شود.
بازگردانی سایت پنالتی شده به نتایج گوگل کاری نسبتا مشکل و بسیار زمان بر است.
سئو سیاه علاوه بر دور زدن هوش مصنوعی موتور های جستجوگر، به رقابت ناجوانمردانه با رقبا نیز اطلاق میشود.
در این نوع رقابت یک سئو کار کلاه سیاه با ایجاد روش های دروغی و اصطلاحا ایجاد پاپوش
باعث میشود گوگل سایت رقیب را یک سایت اسپم شناسایی کرده و پنالتی کند.
همینطور ممکن است سئوکار کلاه سیاه با ایجاد حملات اینترنتی به سایت رقیب خود، باعث از دسترس خارج شدن آن سایت شود.
سئو کلاه خاکستری
رایج ترین آن که از ادقام سئو کلاه سفید و سیاه به وجود میآید.
در این نوع سئو، سئو کار یا وبسمتر سایت، علاوه بر پیاده سازی تمامی روش های سئو کلاه سفید، گاها برای بالا بردن سرعت کار و نتیجه، از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده میکند.
البته استفاده از این تکنیک ها به موقع و به صورت کاملا مخفی و ملایم اتفاق میوفتد، به صورتی که موتور جستجو گوگل متوجه این اقدامات نشود.
مزایا و معایب انواع روش های اجرای سئو را میبینید:
مزایا زمان ماندگاری بالا- شناخته شدن به عنوان سایت مرجع و معتبر-بدون ریسک سرعت بالا زمان ماندگاری بالا-سرعت نسبتا بالا-
معایب سرعت پایین ریسک بسیار بالا-زمان ماندگاری پایین در نتایج جستجو-هزینه بر ریسک نسبتا بالا
استفاده از سئو کلاه سفید در سئو داخلی سایت و سئو تکنیکال سایت و اجرای سئو کلاه خاکستری در سئو خارجی سایتتان است.