حتماً تاکنون برایتان سوال پیش آمده که شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت ( ISP ) چه وظیفه ای دارد و چگونه اتصال شما با اینترنت جهانی را برقرار می‌کند. ما امروز قصد داریم در این مطلب به سوال های شما پاسخ دهیم، پس در ادامه با نت ران همراه باشید.

 

1 وظیفه‌ی شرکت های ISP یا ارائه دهنده اینترنت چیست؟
2 برترین شرکت ارائه دهنده اینترنت در ایران کدام است؟
3 یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت چه کارهایی انجام می‌دهد؟
4 چگونه مشکل اتصال به اینترنت را برطرف کنیم؟
5 چگونه دسترسی شرکت ارائه دهنده‌ اینترنت را محدود کنیم؟
6 چگونه میزان سرعت اینترنت را تعیین کنیم؟
وظیفه‌ی شرکت های ISP یا ارائه دهنده اینترنت چیست؟

به شرکتی که شما اینترنت خود را از آن خریداری می‌کنید، اصطلاحاً ISP می‌گویند که مخفف عبارت Internet Service Provider است. این شرکت ها بدون توجه به نوع اینترنت شما ( بی‌سیم ، Dial-up و … ) موظف به ارائه خدمات به بهترین شکل ممکن هستند. شرکت هایی مانند شرکت مخابرات، آسیاتک، مبین نت و … یا حتی ایرانسل و همراه اول را می توان جز شرکت های ISP به شمار آورد.

برترین شرکت ارائه دهنده اینترنت در ایران کدام است؟

در ایران تعداد شرکت های ISP نسبت به چند سال قبل بسیار زیاد شده است. برترین ارائه دهندگان خدمات اینترنت باتوجه به نظرسنجی‌های انجام شده در سال ۱۳۹۵ عبارتند از: شاتل، پیشگامان، آسیاتک، های وب، پارس آنلاین و … . این نظرسنجی‌ براساس کیفیت سرویس دهی، تناسب قیمت، تنوع طرح، وفاداری مشتریان و رسیدگی به شکایات ارزیابی شده.

 

 

یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت چه کارهایی انجام می‌دهد؟

 

همه‌ی ما در محل کار و منزلمان از طریق دستگاهایی از جمله کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل به اینترنت دسترسی داریم. دستگاه شما توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت به اینترنت متصل می‌شود. پس دراصل وظیفه اصلی شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت برقراری اتصال شما با اینترنت است.

وقتی شما می‌خواهید از طریق کامپیوتر خود وارد سایت شوید. مرورگر وب از DNS های موجود در سیستم استفاده می‌کند تا را به آدرس IP تبدیل کند. آدرس IP توسط مودم به ISP یا شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت مورد استفاده شما ارسال می‌شود.

تمامی این مراحل در کسری از ثانیه انجام می‌شود. فقط زمانی شما می‌توانید سایت نت ران را باز کنید که هم شما به اینترنت متصل باشید و هم نت ران از یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت معتبر استفاده کند.

چگونه مشکل اتصال به اینترنت را برطرف کنیم؟
اگر در اتصال به اینترنت دچار مشکل شدید نیازی نیست خودتان آن را حل کنید، کافی است با شرکتی که از آن اینترنت را خریداری کرده اید تماس بگیرید آن ها شما را راهنمایی خواهند کرد.

در برخورد با این مشکل چند روش زیر پیشنهاد می‌شود:

اگر سایتی برای شما باز نشد، راحت ترین راه آن است که سایت دیگری را امتحان کنید، اگر به آن دسترسی پیدا کردید مشخص می شود مشکل از کامپیوتر شما نیست.
اگر هیچ کدام از سایت هایی که امتحان می‌کنید،باز نشد باید در اولین قدم سایت را با یک کامپیوتر دیگر که به همان اینترنت متصل است باز کنید. اگر سایت باز شود مشکل از کامپیوتر شما می‌باشد، اما اگر باز نشد مودم یا روتر خود را دوباره راه اندازی کنید.
اگر باز هم در دسترسی به اینترنت مشکل داشتید به شرکت ارائه دهنده‌ی اینترنت خود تماس بگیرید.
چگونه دسترسی شرکت ارائه دهنده‌ اینترنت را محدود کنیم؟
یک شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات به اینترنت شما دسترسی دارد و می‌تواند بر فعالیت اینترنت شما نظارت داشته باشد، برای رفع این نگرانی می‌توانید از یک شبکه‌ خصوصی مجازی یا همان VPN خودمان استفاده کنید. سرویس VPN ترافیک مورد استفاده شما را به ISP خود انتقال می‌دهد و از آن به ISP مورد استفاده شما ارسال می کند. در واقع سرویس VPN می‌تواند به ترافیک مورد استفاده شما دسترسی داشته باشد.

 

چگونه میزان سرعت اینترنت را تعیین کنیم؟

شما برای تست سرعت اینترنت خود می‌توانید از یک برنامه‌ی تست سرعت استفاده کنید. این برنامه سرعت اینترنت شما را نشان می‌دهد. اگر این سرعت با سرعتی که سفارش داده اید تفاوت داشته باشد، شما می‌توانید با ISP خود تماس بگیرید و نتیجه را با آن‌ها در میان بگذارید و نسبت به درست کردن سرعت اینترنت خود اقدام کنید.

در این مطلب با ISP یا شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنت به صورت مختصر آشنا شدیم، که اینترنت را به شما ارائه می‌دهد و اتصال شما را با اینترنت جهانی برقرار می‌کند. ممنون از اینکه با ما همراه بودید.

Comments are disabled.