شبکه‌های اجتماعی به ابزاری محبوب میان کلاهبرداران اینترنتی تبدیل شده است.

 شبکه های اجتماعی مثال  معدن طلا برای کلاهبرداران اینترنتی هستند.

 

سال ۲۰۲۱ میلادی سیاه نمایی در شبکه‌های اجتماعی ۱۸ بار نسبت به ۵ سال قبل رشد کرده و ۷۷۰ میلیون دلار اعلام شده است.

به طوریکه در ۲۰۲۱ خسارات مربوط به آن بالغ بر ۷۷۰ میلیون دلار می شود.

این رقم نسبت به ۴۲ میلیون دلار ثبت شده در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۸ بار افزایش یافته است.

باین آژانس فدرال سال گذشته ۹۵ هزار گزارش کلاهبرداری در شبکه اجتماعی دریافت کرده که مربوط به دسته های مختلف از جمله کلاهبرداری سرمایه گذاری، احساسی، خرید آنلاین و غیره است.

کلاهبرداری های سرمایه گذاری و احساسی (به ترتیب ۳۷ و ۲۴ درصد) بیشترین خسارت را در بر داشته اند.

 افراد با ادعای فرصت های سرمایه گذاری جعلی که سود کلانی دارند.

 

با کاربران شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار می کنند و گاهی اوقات هویت دوستان شان را جعل می کنند .

تا برای آنها (کلاهبردارای) پول ارسال کنند.کلاهبرداری  شامل رمزارز نیز افزایش یافته اند.

بیش از یک سوم قربانیان کلاهبرداری احساسی آنلاین در ۲۰۲۱ میلادی ادعا می کنند، در فیس بوک یا اینستاگرام فریب خورده اند.

این نوع کلاهبرداری اصولاً با یک درخواست دوستی از سوی فردی ناشناس آغاز می شود.

در مرحله بعد کلاهبردار کاربر را فریب می دهد و از او درخواست پول می کند.

کلاهبرداری خرید آنلاین نیز افزایش یافته است.

هرچند این نوع کلاهبرداری به اندازه انواع دیگر که در بالا ذکر شد، خسارت به بار نیاورده است، اما بیشترین میزان گزارش های ارسال به کمیسیون فدرال تجارت آمریکا به این دسته (۴۵ درصد) تعلق داشته است. قربانیان این نوع کلاهبرداری کالایی را در شبکه اجتماعی خریده اند و هیچ گاه مرسوله خود را دریافت نکرده اند. کلاهبرداری خرید آنلاین بیشتر اوقات در فیس بوک و اینستاگرام اتفاق افتاده است.

در کل گزارش مذکور نشان داد کلاهبرداران در ۲۰۲۱ میلادی از شبکه های اجتماعی بیش از هر پلتفرم دیگری برای اعمال غیرقانونی خود استفاده کرده اند.دلیل این امر نیز آن است که شبکه های اجتماعی راهی کم هزینه برای دسترسی به میلیاردها نفر در سراسر جهان است و می توان به راحتی در آن دروغ گفت.

 

لینک منبع:https://qwp.ir/mo-a

Comments are disabled.