مدیاتک با پردازنده‌ی قدرتمند دایمنسیتی ۹۰۰۰ سعی دارد بخشی از بازار تراشه‌های مخصوص گوشی‌های پرچم‌دار را از آن خود کند.

هدف مدیاتک از معرفی تراشه‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰، ارائه‌ی یک پردازنده‌ی قدرتمند بوده که بتواند از نظر عملکرد با اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام و A15 بایونیک اپل رقابت کند. مشخصات دایمنسیتی ۹۰۰۰ بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد، اما این پردازنده در واقعیت چه عملکردی دربرابر رقبایش ارائه می‌دهد؟

نکته مهم در مورد دایمنسیتی چیست؟
بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند، راه اپل را دنبال می‌کنند و قصد دارند تراشه‌های اختصاصی خود را تولید کنند تا وابستگی آن‌ها به برندهای دیگر و اثر کمبود جهانی تراشه‌ها را کم‌تر کنند. در نتیجه بسیاری از شرکت‌ها در تلاش‌اند تا جایگاه خود را در مسابقه‌ای که در حال‌حاضر توسط کوالکام هدایت می‌شود، پیدا کنند. اگرچه برخی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند، پردازنده‌های مورد نیاز محصولات خود را به‌طور داخلی تولید می‌کنند، اما شرکتی مثل مدیاتک سعی دارد در بازار گوشی‌های پرچم‌دار سهمی برای خود به‌دست آورد. این شرکت با معرفی پردازنده‌ی قدرتمند دایمنسیتی ۹۰۰۰ سعی دارد با بزرگان بازار تراشه‌های موبایلی وارد رقابت شود.

استفاده از تراشه‌ی دایمنسیتی ۱۲۰۰ در گوشی‌های هوشمند محبوبی مثل وان‌پلاس نورد ۲ و ریل‌می X7 مکس، باعث شد تا این پردازنده در سراسر جهان خبرساز شود. حقیقت این است که مدیاتک تاکنون پردازنده‌ی پرچم‌دار واقعی نداشته است و حالا این شرکت قصد دارد با دایمنسیتی ۹۰۰۰، انحصار ثابت پردازنده‌های اسنپدراگون سری 8xx را در بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی به چالش بکشد.

دایمنسیتی ۹۰۰۰
تراشه مدیاتک

دایمنسیتی ۹۰۰۰ قابلیت‌های جذاب زیادی ارائه می‌دهد. این سیستم-روی-چیپ (SoC) اولین پردازنده‌ی موبایلی است که با فرایند چهار نانومتری تولید می‌شود. در واقع دایمنسیتی ۹۰۰۰ اولین تراشه‌ای است که از طراحی جدید N4 TSMC بهره می‌برد. انتخاب این طراحی باعث شده تراشه‌ی پرچم‌دار جدید مدیاتک از نظر فناوری ساخت نسبت به A15 بایونیک اپل، اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام و اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ برتری داشته باشد زیرا این سه تراشه‌ی رقیب، همگی با فرایند پنج نانومتری تولید شده‌اند. کوالکام وظیفه‌ی ساخت تراشه‌های خود را از TSMC به سامسونگ واگذار کرده است و همین موضوع، فرصت خوبی در اختیار مدیاتک قرار داد تا شکاف موجود را پر کرده و از فناوری چهار نانومتری برای تولید تراشه‌ی جدید خود بهره ببرد. بدین ترتیب از دایمنسیتی ۹۰۰۰ از نظر فناوری ساخت، پیشتاز است.

معماری هسته‌ی جدید
معماری جدید هسته های دایمنسیتی

دایمنسیتی ۹۰۰۰ اولین سیستم-‌روی-‌چیپ موبایلی است که از هسته‌های کورتکس X2 برپایه‌ی معماری V9 آرم بهره می‌برد. این معماری در مه ۲۰۲۱ به‌عنوان بخشی از IP جدید معماری‌های پردازشی آرم معرفی شد. هدف IP جدید، بهبود برنامه‌های یادگیری ماشینی روی دستگاه‌های جدید و محصولات آینده است.

کورتکس X2 درواقع جانشین کورتکس X1 است که در تراشه‌هایی مثل اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ، اسنپدراگون ۸۸۸ و ۸۸۸ پلاس کوالکام و گوگل تنسور دیده‌ایم. در واقع هسته‌ی اصلی دایمنسیتی ۹۰۰۰، از نوع کورتکس X2 است که فرکانس کاری آن روی ۳٫۰۵ گیگاهرتز تنظیم شده است. این تراشه همچنین سه هسته‌ از نوع کورتکس A710 دارد که فرکانس کاری آن‌ها روی ۲٫۸۵ گیگاهرتز تنظیم شده است. در نهایت این پردازنده به چهار هسته‌ی کم‌مصرف‌تر کورتکس A510 با فرکانس کاری ۱٫۸ گیگاهرتز مجهز شده است.

بدین ترتیب فرکانس کاری هسته‌های دایمنسیتی ۹۰۰۰ نسبت به هسته‌های کورتکس A78 اسنپدراگون ۸۸۸ (با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز) بیشتر است.

پردازنده‌ی گرافیکی Mali G710
پردازنده گرافیکی دایمنسیتی ۹۰۰۰

دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک همچنین اولین تراشه‌ای است که از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G710 بهره می‌برد. این تراشه‌ی گرافیکی از پیکربندی ۱۰ هسته‌ای بهره می‌برد که نسبت به پردازنده‌ی گرافیکی ۹ هسته‌ای دایمنسیتی ۱۲۰۰ ارتقاء داده شده است. این شرکت اعلام کرده که حداکثر فرکانس کاری هسته‌های Mali-G710 در دایمنسیتی ۹۰۰۰ حدود ۸۵۰ مگاهرتز است. با توجه‌به تلاش‌های سامسونگ برای استفاده از پردازنده‌های گرافیکی rDNA شرکت AMD در مدل بعدی تراشه‌ی سفارشی اگزینوس به‌نظر می‌رسد مدیاتک تنها تولیدکننده‌ای است که IP جدید پردازنده‌ی گرافیکی Mali را پذیرفته است. انتظار می‌رود عملکرد Mali-G78 از آنچه در تراشه‌ی تنسور گوگل دیده‌ایم، بهتر باشد.

مدیاتک مدعی شده است که پردازنده‌ی گرافیکی دایمنسیتی ۹۰۰۰ از ردیابی پرتو (ری-تریسینگ) نیز پشتیبانی می‌کند، اما این قابلیت درواقع به‌جای بهره گرفتن از شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری، از طریق نرم‌افزار و با استفاده از API پیاده‌سازی شده است.

رم LPDDR5X
رم LPDDR5X دایمنسیتی ۹۰۰۰

مدیاتک تراشه‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ را با پشتیبانی از حافظه‌ی LPDDR5X معرفی می‌کند که از این نظر اولین پردازنده‌ی موبایلی جهان است. عملکرد استاندارد جدید LPDDR5X برای رم، نسبت به LPDDR5 تقریبا ۳۳ درصد بهبود یافته است و از ۶۴۰۰ مگابیت‌برثانیه به ۸۵۳۳ مگابیت‌برثانیه رسیده است. باید توجه داشت که تراشه‌ی مدیاتک فقط می‌تواند از پهنای باند تا ۷۵۰۰ مگابیت‌برثانیه استفاده کند و کنترل کننده‌ی حافظه‌ نیز باید با استاندارد قبلی رم LPDDR5 سازگاری داشته باشد؛‌این قابلیت به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد که پهنای باند موردنظر خود را براساس نیازهای عملکردشان انتخاب کنند.

دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک همچنین از ۶ مگابایت کش سیستمی بهره می‌برد که نسبت به تراشه‌ی اسپدراگون ۸۸۸ حدود دوبرابر بیشتر است. این ویژگی به تراشه‌ی پرچم‌دار جدید مدیاتک اجازه می‌دهد تا عملکرد بسیار بهتری ارائه دهد و همچنین در مصرف انرژی بهینه‌تر عمل کند.

مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ درمقابل کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸
مدیاتک ادعاهای زیادی در مورد جدیدترین تراشه‌ی خود دارد و بسیاری از این ادعاها باعث شده تا این شرکت هم از نظر تولیدکنندگان و هم از نظر مصرف‌کنندگان در موقعیت مطلوبی قرار گیرد. پیش از توضیح بیشتر درمورد این ادعاها، یک مقایسه‌ی کلی بین دایمنسیتی ۹۰۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ و همچنین اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس خواهیم داشت.

SoC MediaTek Dimensity 9000 Qualcomm Snapdragon 888/888 Plus
‌CPU 1x ARM Cortex-X2 @ 3.05GHz
2x ARM Cortex-A710 @ 2.85GHz

4x ARM Cortex-A510 @ 1.80GHz

Prime core:
Snapdragon 888: 1x ARM Cortex-X1 @ 2.84GHz

Snapdragon 888 Plus: 1x ARM Cortex-X1 @ 2.995GHz

3x ARM Cortex-A78 @ 2.4GHz

4x ARM Cortex-A55 @ 1.8GHz

GPU Mali-G710 @ ~850MHz Adreno 660 @ 840MHz
Memory
LPDDR5 @ 3200MHz or LPDDR5X @3750MHz

6MB Cache

LPDDR5 3200MHz
3MB cache

NPU/APU 6-core APU Hexagon 780
ISP magiq790 18-bit ISP
Single Sensor up to 320MP

Triple Sensor 32+32+32MP

Triple 14-bit Spectra 580 ISP
1x 200MP or 84MP with ZSL

4K video & 64MP burst capture

Manufacturing node TSMC N4 (4nm) Samsung 5LPE (5nm)
مدیاتک مدعی شده است که دایمنسیتی ۹۰۰۰ نسبت به گوشی‌های اندرویدی که از پردازنده‌های پرچم‌دار کنونی بهره می‌برند ۳۵ درصد بهتر عمل می‌کند، که منظور این شرکت به احتمال زیاد، گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۸۸ بوده است. بهره گرفتن از فرایند چهارنانومتری نیز باعث شده است تا کارایی این تراشه‌ی جدید حدود ۳۷ درصد بهبود یابد. این ویژگی باعث شده تا دایمنسیتی ۹۰۰۰ علاوه‌بر اسنپدراگون ۸۸۸ با اسنپدراگون ۸۹۸ نیز مورد مقایسه قرار گیرد.

مدیاتک همچنین اعللام کرده که عملکرد گرافیکی دایمنسیتی ۹۰۰۰ نسبت به سایر تراشه‌های پرچم‌دار اندرویدی رقیب، حدود ۳۵ درصد بهتر است و دراینجا نیز می‌توان با اطمینان گفت که منظور مدیاتک، تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ بوده است. دایمنسیتی ۹۰۰۰ همچنین از نظر بازده مصرف انرژی تا ۶۰ درصد بهتر از رقبای خود عمل می‌کند. عملکرد گرافیکی دایمنسیتی ۹۰۰۰ با بهره گرفتن از تراشه‌ی جدید Mali تا ۶۰ درصد بهبود یافته است. این ادعا نیز بار دیگر موقعیت امنی را برای تراشه‌ی جدید مدیاتک به ارمغان آورده است. دستیابی به این قدرت عملکرد باعث شده بتوانیم علاوه‌بر پردازنده‌های پرچم‌دار کنونی، دایمنسیتی ۹۰۰۰ را با تراشه‌های نسل بعد رقیب نیز مقایسه کنیم.

به‌طور کلی، دایمنسیتی ۹۰۰۰ از نظر پهنای باند تا ۱۷ درصد و از نظر نرخ تأخیر در انجام پردازش‌ها تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری خواهد داشت.

پیشی گرفتن سیستم پردازش تصویر از گزینه‌های فعلی
پردازنده تصویری دایمنسیتی ۹۰۰۰

یکی دیگر از جنبه‌های هیجان‌انگیز پردازنده‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ این است که مدیاتک درحال گسترش پشتیبانی از حسگرهای تصویر ۳۲۰ مگاپیکسلی است. این یعنی دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌ی سیگنال تصویر جدید (ISP) مدیاتک می‌توانند از دوربین‌هایی با وضوح ۳۲۰ مگاپیکسل نیز بهره ببرند. این ویژگی باعث شده تا دایمنسیتی ۹۰۰۰ از این نظر نسبت به سایر رقبا در جایگاه بالاتری قرار گیرد. برای مقایسه باید اشاره کنیم پردازنده‌های موبایلی کنونی به دوربین‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی محدود شده‌اند. همچنین گفته شده مدیاتک با شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تولید دوربین وارد همکاری شده است تا تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بتوانند از حسگرهایی با وضوح ۳۲۰ مگاپیکسلی نیز در محصولات خود استفاده کنند.

زیرسیستم دوربین بازسازی‌شده‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ می‌تواند تا ۹ گیگاپیکسل داده‌ی تصویری را درهر ثانیه پردازش کند. این یعنی قدرت پردازش تصویری تراشه‌ی جدید مدیاتک نسبت به دایمنسیتی ۱۲۰۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. برای مقایسه باید اشاره کنیم پردازنده‌ی سیگنال تصویر در اسنپدراگون ۸۸۸ امکان پردازش ۲٫۷ گیگاپیکسل داده‌ی تصویری را درهر ثانیه ارائه می‌دهد.

دایمنسیتی ۹۰۰۰ امید جدید مدیاتک است
مقاله‌ی مرتبط:
تراشه‌ی پنتونیک ۲۰۰۰ مدیاتک معرفی شد؛ اولین تراشه ۷ نانومتری جهان برای تلویزیون‌های 8K با فرکانس ۱۲۰ هرتز
دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک معرفی شد؛ اولین تراشه ۴ نانومتری موبایل جهان و رقیب جدی پردازنده‌های پرچم‌دار کوالکام
مدیاتک سرانجام تراشه‌ای تولید کرد که از نظر قدرت و عملکرد در سطح پردازنده‌های پرچم‌دار رقیب مثل اپل، کوالکام، سامسونگ و گوگل است. دایمنسیتی ۹۰۰۰ برای اولین‌بار از IP جدید آرم بهره می‌برد و به‌نظر می‌رسد قادر است با تراشه‌های پرچم‌دار آینده‌ی رقیب مثل اسنپدراگون ۸۹۸ نیز رقابت کند. بعد از سال ۲۰۱۷ که مدیاتک پردازنده‌ی Helio X30 را معرفی کرد، این اولین‌باری است که این شرکت دوباره وارد میدان رقابت در حوزه‌ی تراشه‌های پرچم‌دار موبایلی شده است.

اندی باکسال معاون شرکت مدیاتک در گفت‌وگو با وب‌سایت دیجیتال ترندز گفت:

این یک قدم بزرگ رو به‌جلو است، اما زمانیکه محصولات رقیب واقعی در سال آینده عرضه شوند، می‌توان یک مقایسه‌ی عادلانه‌تر میان تراشه‌ی مدیاتک و سایر پردازنده‌های پرچم‌دار بازار ارائه داد. با توجه‌به بهره گرفتن از معماری و فرایند جدید تولید TSMC، انتظار می‌رود دایمنسیتی ۹۰۰۰ علاوه‌بر کاهش مصرف انرژی، عملکردی در حد رقبا از خود نشان دهد.

این یک سرمایه‌گذاری چند ساله است و ما به‌خوبی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که سهم درخورتوجهی از پرچم‌داران اندرویدی آینده، با پردازنده‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ روانه‌ی بازار شود.

Comments are disabled.