شبکه‌ جهانی وب مکان فوق‌العاده‌ای است؛ ولی آیا تا به‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید چه کسی اینترنت را اختراع کرده است؟ پاسخ این سوال، بر‌خلاف برخی اختراعات، ساده نیست؛ چرا که اعتبار این کار متعلق به شخص واحدی نیست.


شبکهٔ جهانی وب مکان فوق‌العاده‌ای است؛ ولی آیا تا به‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید چه کسی اینترنت را اختراع کرده است؟ پاسخ این سوال، برخلاف برخی اختراعات، ساده نیست؛ چرا که اعتبار این کار متعلق به شخص واحدی نیست.

در وهله اول افرادی هستند که اینترنت را از لحاظ تئوری اختراع کردند؛ ایده مکانی که در آنجا تمام دانش‌ها در اختیار تمام افراد جهان قرار بگیرند.

پس از آن افرادی هستند که اینترنت را به شکلی که امروزه می‌شناسیم، کرم‌چاله اطلاعات بر پایه تکنولوژی با سرعتی بالا که هر روز از آن استفاده می‌کنیم، اختراع کردند.

شاید تاریخ اینترنت به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد، زمانی که نیکولا تسلا تئوری یک سیستم بی‌سیم جهانی را بیان کرد؛ او باور داشت اگر برق کافی در اختیار داشته باشد، می‌تواند به انگلیس در آن سوی اقیانوس پیغام ارسال کند.

سپس پای مارشال مکلوهان به میان آمد و یک دهکده جهانی اطلاعات را که از طریق تکنولوژی قابل دسترسی است، پیش‌بینی کرد. در نهایت، ونوار بوش فرضیه مکانیک اینترنت را بیان کرد؛ ماشینی که آن را «میمکس» نامید و به کاربران اجازه می‌دهد در بین مجموعهٔ عظیمی از اطلاعات که از طریق شبکه‌ای از لینک‌ها به هم متصل هستند، جستجو کنند.


اواخر دههٔ ۶۰، ایده‌های تئوری سابق سرهم شدند و با ساخت آرپانت، شکلی سه‌بعدی به خود گرفتند. سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته شبکه (ARPANET) که توسط وزارت دفاع آمریکا تاسیس شده بود، از روشی برای انتقال داده‌های الکترونیکی به نام «راه‌گزینی بسته‌های کوچک» استفاده می‌کرد تا کامپیوترهایی را که به‌تازگی طراحی شده بودند، در یک شبکه قرار دهد. مدت کوتاهی پس از ساخت آرپانت، دو دانشمند پا پیش گذاشتند تا آن را حتی بیش از این تغییر دهند.

رابرت کان و وینتون سرف در ساخت چیزی که احتمالا مهم‌ترین بخش اینترنت است و ما امروزه استفاده می‌کنیم، یعنی پروتکل TCI/IP، همکاری کردند. TCP و IP الگوی نحوه انتقال داده‌ها بین شبکه‌ها هستند.

به احتمال زیاد پیش از این در مورد آی‌پی شنیده‌اید؛ به دلیل اینکه هر شبکه‌ای یک آدرس آی‌پی اختصاصی دارد، اطلاعاتی که از آن‌ها برای تشکیل داده‌ها استفاده شده، به جایی می‌رود که نیاز است.

در سال ۱۹۸۳، کار TCP/IP به پایان رسید و آماده استفاده شد. آرپانت این سیستم را در دستور کار قرار داد و شروع به جمع‌آوری سیستمی از شبکه‌ها یا شبکه‌ای از شبکه‌های کوچک‌تر کرد که نقش پیشگامی برای اینترنت مدرن را ایفا کرد و شبکه جهانی وب (WWW) نام‌گذاری شد.

اغلب از این عبارت در هر جایی استفاده می‌شود؛ ولی شبکه جهانی وب در واقع با اینترنت متفاوت است. شبکه جهانی وب فقط مجموعه‌ای از شبکه‌ها است که داده‌ها را به شکل وب‌سایت و هایپرلینک به هم متصل می‌کند؛ اما اینترنت به معنای همه چیز در این مجموعه است.

بنابراین، گرچه به نظر می‌رسد اینترنت همین دیروز اختراع شده است؛ اما مفهوم آن در واقع قدمتی ۱۰۰ ساله دارد. تنها مورد این است که این روزها کمی بهتر به نظر می‌رسد.

Comments are disabled.