اینترنت همه چیز

چهار ستون تشکیل دهنده

اینترنت همه چیز (IoE ) دنیایی از اشیاء را برای تشخیص مقیاس ها و ارزیابی وضعیت آن ها تشکیل می دهد و تمامی آن ها از طریق بستر شبکه های عمومی یا خصوصی و با استفاده از پروتکل های مخصوص و استاندارد به یکدیگر متصل هستند.

گسترش ارتباطات و فناوری های مرتبط و همچنین دستگاه هایی با قابلیت اتصال به شبکه اینترنت منجر به ایجاد شبکه بسیار گسترده ای از دستگاه ها و اتصال ها شده است که این خود مفهومی به نام آیوتی را شکل داده است.

مفهوم آیوتی گاهی به ارتباط ماشین به ماشین(Machine-to-Machine) نیز تعبیر می شود، اما این مفهوم نیز در حال گسترش است ودر حال شکل دادن به مفهوم جدیدی به نام اینترنت همه چیز (Internet of Everythings/IoE) است. واژه ای که علاوه بر ارتباط بین اشیاء یا دستگاه ها ارتباطات بین افراد و ماشین ها و افراد با افراد بواسطه ابزارهای فناوری را شامل می شود. البته لازم به ذکر است که دو واژه یا مفهوم اینترنت اشیا و اینترنت همه چیز در برخی موارد به جای یکدیگر بکار برده می شوند که عموما صحیح نیست.

مفهوم اینترنت همه چیز را برخی به مرحله چهارم اینترنت تعبیر می کنند. یکی از شرکت هایی که بطور تخصصی روی مفهوم اینترنت اشیاء کار می کند و به نوعی این مفهوم را ابداع کرده است شرکت سیسکو است که بواسطه محصول شبکه هوشمند خود بطور متمرکز روی اینترنت همه چیز کار می کند.

 

چهار ستون تشکیل دهنده

افراد: امروزه بیشتر افراد از طریق شبکه های اجتماعی تحت وب به یکدیگر متصل شده اند. با تکامل مفهوم اینترنت همه چیز، ما به روشی جدید و ارزشمند به یکدیگر متصل خواهیم شد. ابزارهای پوشیدنی و لباس ها هم اکنون طریقه اتصال ما را متحول کرده اند
اشیاء: چیزها(Things)یا اشیا در اینجا منظور اشیا فیزیکی هستند که به اینترنت و در مجموع به یکدیگر متصل هستند. این دستگاه ها داده های بیشتری را درک و جمع آوری کرده و نسبت به محیط و زمینه آگاه بوده و تجربه آزمایشی بهتری را به منظور کمک به افراد و ماشین ها ارائه می دهند.
فرایندها: فرایندها بین تمامی اجزا(ستون) های اینترنت همه چیز روی می دهند. با فرایندها صحیح، این اتصالات ارزش بیشتری می یابند. این اتصالات اطلاعات صحیح را به فرد صحیح و در زمان صحیح و به مرتبط و مهمترین وجه باید منتقل کنند.
داده ها: اطلاعات تولید شده توسط افراد و اشیا هستند. این داده ها در ترکیب با تحلیل داده ها، اطلاعات قابل عمل را برای افراد و ماشین ها به همراه می آورند. تصمیمات بهتری گرفته می شوند و نتایج بهتری حاصل می شوند.

Comments are disabled.