مشکل کاهش سرعت و افت کیفیت اینترنت در کشور مربوط به این شرکت‌ها نیست و به‌خاطر کمبود پهنای باند در کشور است.

همچنین طبق شنیده‌های زومیت، نزدیک به دو ماه است که افزایش پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت متوقف شده است.

مشکلات اینترنت کشور در دو ماه گذشته افزایش درخورتوجهی یافته و امروز این مشکلات به اوج خود رسیده است. از حدود دو ساعت پیش نیز رادار‌های ابرآروان که وضعیت ارتباطات اینترنت ایران را براساس اطلاعات زیرساخت کشور

در لحظه رصد می‌کند، نشان داده است که وضعیت اختلال اینترنتی در ایران به اوج خود در شهرهای مختلف رسیده است.

در تماس زومیت با مدیران برخی شرکت‌های اینترنتی، آن‌ها اعلام می‌کنند که این مشکل ربطی به زیرساخت‌های شبکه آن‌ها ندارد و پهنای باندی که از شرکت ارتباطات زیرساخت می‌گیرند، با کاهش و کیفیت پایین مواجه می‌شود.

به‌گفته آن‌ها، اینترنت در یک ماه گذشته در بعضی ساعت‌ها دچار پکت‌لاست (packet loss) می‌شود.

اختلالات اینترنت در رادار ابر أروان

براساس شنیده‌های زومیت، از زمان تغییر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش ماهانه و موردنیاز کشور در زمینه پهنای باند بین‌الملل اتفاق نیفتاده و کشور با کاهش پهنای باند اینترنت مواجه است.

گفته می‌شود شورای عالی فضای مجازی که طبق دستوری باید مجوز واردات پهنای باند را به شرکت زیرساخت بدهد، مجوز واردات پهنای باند را برای این شرکت صادر نکرده است.

درحالی‌که اپراتورهای اینترنتی اعلام می‌کنند مشکل اینترنت کشور از کمبود پهنای باند از سمت زیرساخت است، امروز ۱۸ مهر رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو گفته است

که پیرو شکایت‌های مطرح شده درباره کندی اینترنت، مقرر شد که در اسرع وقت هم اپراتورها به‌ویژه شرکت مخابرات ایران و هم شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به توسعه‌های لازم اقدام کنند.

فلاح تأکید کرده است:

با آغاز سال تحصیلی جدید از مهرماه و برگزاری اغلب کلاس‌های دانشجویان و دانش آموزان به‌صورت مجازی میزان و حجم استفاده از اینترنت افزایش درخورتوجهی یافته است

که این امر موجب کندی سرعت اینترنت در برخی نقاط و در ساعات پیک استفاده شد. این شلوغی در ساعات پیک درنهایت باعث نارضایتی برخی از مشترکان شد.

 

فلاح اضافه کرده طبق جلسه‌ای که با اپراتورها، مخابرات و شرکت زیرساخت داشته‌اند، نقاط دارای مشکل در شبکه هم در اپراتورها و هم در شرکت ارتباطات زیرساخت شناسایی و مقرر شده که در اسرع وقت هم اپراتورها به‌ویژه شرکت مخابرات ایران و هم شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به توسعه‌های لازم اقدام کنند

 

سازمان تنظیم هم مسئول پیگیری موضوع تا انجام کامل اقدامات خواهد بود. او ابراز امیدواری کرده که با انجام این اقدامات، مشکل کندی اینترنت در ساعات پیک در برخی نقاط کشور حل و رضایت مردم حاصل شود.

Comments are disabled.