بنیان‌گذار سیگنال: امنیت تلگرام حتی از فیسبوک و واتساپ نیز کم‌تر است

مؤسس اپلیکیشن پیام‌رسان سیگنال مدعی شده است که حتی فیسبوک نیز امنیت بیشتری نسبت به تلگرام دارد.

یکی از دلایل محبوبیت فزاینده‌ی تلگرام به امنیت بالای این پیام‌رسان بازمی‌گردد. در واقع گفته می‌شود امنیت تلگرام با اپلیکیشن پیام‌رسان سیگنال برابری می‌کند. با این‌حال، ماکسی مارلین‌اسپایک، بنیان‌گذار سیگنال می‌گوید شهرت تلگرام برای ارائه‌ی هر سطحی از امنیت سایبری اضافه، بیش از حد اغراق‌آمیز است.

 

به گزارش فون‌آرنا، مارلین اسپایک با انتقاد از این تصور که تلگرام همه‌ی پیام‌ها و محتوا را به‌طور همتا‌به‌همتا رمزنگاری می‌کند، درمورد مشکلات یکی از بزرگ‌ترین رقبای سیگنال صحبت کرد. پیام‌هایی که بر بستر تلگرام ارسال می‌شوند، بدون هیچ‌گونه رمزنگاری برای محافظت از داده‌های شخصی کاربر، به شکل اصلی یا متن ساده روی سرورهای این پلتفرم ذخیره می‌شوند؛ درحالی‌که پیام‌رسان فیسبوک مسنجر و واتساپ حداقل رمزنگاری سرتاسری را برای همه‌‌ی پیام‌های متنی ارسال‌شده ارائه می‌دهند.

تلگرام همه‌ی داده‌هایی را که تا به‌حال از طریق این اپلیکیشن ارسال شده، به شکل ساده روی فضای ابری خود ذخیره می‌کند. در واقع متن‌ها، فایل‌های چندرسانه‌ای به‌اشتراک‌گذاشته‌شده، مخاطبان و هر مورد دیگری که بر بستر تلگرام ارسال شده، به‌همان صورت و بدون رمزنگاری روی فضای ابری این پلتفرم ذخیره شده است؛ واقعیتی که حتی از نظر استانداردهای فیسبوک که به نقض حریم خصوصی کاربران در فضای آنلاین شهرت دارد، غیرقابل قبول تلقی می‌شود. حتی پیام‌رسان فیسبوک پروتکل رمزنگاری استاندارد را برای داده‌های ذخیره‌‌شده روی سرورهای خود مورد استفاده قرار می‌دهد. با این‌حال، هر فردی که به سرورهای تلگرام دسترسی داشته باشد، می‌تواند به‌طور مستقیم به کل پایگاه داده‌های محافظت‌ نشده‌ی کاربران این پیام‌رسان دسترسی داشته باشد.

همان‌طور که وین‌فیوچر گزارش داده است، اپلیکیشن تلگرام اساسا یک پنجره‌ی باز به سمت سرورها است که همه‌ی تاریخچه‌ای که قبلا روی این پلتفرم بوده را ذخیره کرده و همه‌چیز را برای کاربر خصوصی و به‌همان اندازه برای اپراتورهای سرور قابل مشاهده می‌کند. بدین ترتیب طرف دیگر برای دسترسی مستقیم نیاز به هیچ تلاشی نخواهد داشت و قادر خواهد بود به‌راحتی به داده‌های ذخیره‌ شده روی سرورهای اپلیکیشن دسترسی پیدا کند.

اگر فردی مثل یک هکر یا مرجعی که شما را در مظان اتهام قرار داده و تمایل به جاسوسی از پیام‌های شخصی تلگرام شما داشته باشد، می‌تواند به‌راحتی چنین کاری را انجام دهد؛ البته مارلین اسپایک اولین فردی نیست که شهرت دروغین تلگرام و روش‌ عملکرد این پلتفرم را به‌هر طریقی آشکا کرده است.

به عقده‌ی اسپایک، اگر ردپایی از کلیشه‌ای بودن تلگرام مشاهده می‌کنید، بهتر است یک‌بار برای همیشه آن را از بین ببرید؛ زیرا مسنجر فیسبوک نیز امنیت بیشتری از تلگرام دارد.

Comments are disabled.