در کشور ما نیز در راستای ایجاد تغییرات بنیادین و منطقی و دستیابی به نیروهای متخصص و کارآمد رشته فناوری اطلاعات به‌صورت متمرکز و غیرمتمرکز در مراکز آموزش عالی ازجمله دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

درواقع می‌توان گفت ورود رشته IT به مجموع رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌های کشور به ابتدای سال ۱۳۸۰ و هم‌زمان با اوج گرفتن مباحث مربوط به فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در ایران بازمی‌گردد. اما در سال ۱۳۸۱ بود که رشته مهندسی فناوری اطلاعات به‌طور رسمی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد موردپذیرش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت.

به گونه‌ای که رشته مهندسی فناوری اطلاعات در پایه لیسانس به‌طور هم‌زمان در سه دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و شیراز تدریس شد. ازآن‌پس تاکنون رشته IT در مقاطع تحصیلی مختلف و توسط دانشگاه دولتی و غیردولتی به متقاضیان یادگیری این علم آموزش داده می‌شود و علی‌رغم نوپایی خود از طرفداران قابل‌توجهی برخوردار است. لذا آنچه در این گزارش موردبررسی قرار می‌گیرد آشنایی با رشته مهندسی فناوری اطلاعات، پرداختن به چگونگی امکانات لازم و نقاط ضعف و چالش‌های موجود در مسیر ارائه این رشته است.

در هزاره سوم، فناوری اطلاعات (IT) به‌عنوان عمده‌ترین محور تحول و توسعه در جهان منظور شده است و دستاوردهای ناشی از آن، آن‌چنان بازندگی مردم عجین گردیده که روی‌گردانی از آن، اختلالی عظیم در جامعه و رفاه و آسایش مردم به وجود می‌آورد. برای مثال، رایانه‌ای شدن بسیاری از امور جاری مردم، انجام بسیاری از کارهای روزمره بانکی با استفاده از اینترنت و شبکه‌های ارتباطی در منزل و خانه‌ها، آموزش الکترونیکی و مجازی و عدم نیاز به حضور در کلاس‌های درس، توسعه و ترویج تجارت الکترونیکی از نتایج و دستاوردهای فناوری اطلاعات است؛ عواملی که هرچند در مراحل اولیه رشد و تکامل قرار دارند اما در همین حد نیز در رفاه و آسایش انسان نقش بسیار مهمی دارند. از همین رو امروزه تمامی کشورها درزمینه فناوری اطلاعات و عمومیت بخشیدن به آن در جامعه تلاشی پیگیر دارند. در کشور ما نیز برای تربیت نیروی متخصص و کارآمد درزمینه IT و حرکت سریع در این عرصه, رشته IT در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ارائه می‌شود و در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.

ماهیت رشته فناوری اطلاعات

رشته IT در ایران ماهیتی میان‌رشته‌ای دارد. به این مفهوم که رشته‌ای خالص نیست و از تلفیق رشته‌هایی نظیر مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر به‌ویژه نرم‌افزار به وجود آمده است.

ماهیت میان‌رشته‌ای فناوری اطلاعات باعث شده است هم‌اکنون دانشگاه‌های مختلفی چون تربیت مدرس، خواجه نصیر، تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد، برخی دانشکده‌های فنی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع کارشناسی و دانشگاه‌های علمی-کاربردی و پودمانی در مقطع کاردانی به ارائه این رشته بپردازند.

رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارائه کردن مسائل مربوط به وب می‌پردازد. در دوره کارشناسی نیز متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمان‌ها آشنا می‌کند و در پایان این دوره، اندک‌اندک وارد مباحث مدیریت پروژه می‌شود. البته قابل‌ذکر است کارشناسی ارشد IT دارای گرایش‌های عمده‌ای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستم‌های چندرسانه‌ای، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه‌های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایش‌ها در دانشگاه‌های ایران ارائه می‌شود. در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارائه راه‌حل‌های مناسب برای مسائل پیچیده سازمانی می‌پردازد. هرچند مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارائه نمی‌شود، اما انجام امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریه‌های جدید از محورهای اصلی در این مقطع محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارائه کردن مسائل مربوط به وب می‌پردازد. در دوره کارشناسی نیز متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمان‌ها آشنا می‌کند و در پایان این دوره، اندک اندک وارد مباحث مدیریت پروژه می‌شود. البته قابل‌ذکر است کارشناسی ارشد IT دارای گرایش‌های عمده‌ای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستم‌های چندرسانه‌ای، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه‌های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایش‌ها در دانشگاه‌های ایران ارائه می‌شود.

در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارائه راه حل‌های مناسب برای مسائل پیچیده سازمانی می‌پردازد. هرچند مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارائه نمی‌شود، اما انجام امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریه‌های جدید از محورهای اصلی در این مقطع محسوب می‌شود.

دکتر علی‌اکبر جلالی، رییس پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت در این زمینه می‌گوید: رشته IT در سایر کشورهای جهان با مفاد مختلفی ارائه می‌شود که بر اساس نیازهای آن جامعه طراحی‌شده است. اما در ایران IT معمولاً بر اساس پارامترهایی چون قابلیت‌های دانشکده، دانش استاد، تعداد اعضای هیات علمی و غیره به دانشجویان ارائه می‌شود. این مسئله سبب می‌شود محتوای رشته IT از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تفاوت داشته باشد.

مشکلات رشته it

نبود اساتید حرفه ای : نبود استادان حرفه ای، متخصص و باتجربه از جمله ضعف های آموزشی در این رشته محسوب می شود، زیرا با توجه به میان رشته ای بودن IT، تعداد استادانی که به طور مستقیم در این رشته تحصیل کرده باشند بسیار انگشت شمار است. در این میان تعجیل دانشگاه ها برای راه اندازی این رشته نیز خود باعث تشدید این مشکل می شود، زیرا اغلب مشاهده شده برخی دانشگاه ها که در مناطق دوردست و محروم قرار دارند، در حالی که حتی نمی توانند به خوبی رشته های قدیمی و جاافتاده در این حوزه را ارایه دهند، تدریس رشته IT به دانشجویان را آغاز می کنند.
فقدان منابع آموزشی مناسب : شاید رشته فناوری اطلاعات را بتوان از جمله معدود رشته هایی دانست که به علت فقدان منابع درسی و آموزشی مناسب به شدت در فقر به سر می برد. این رشته در حالی در دانشگاه های کشور تدریس می شود که کتب درسی ارایه شده فاصله بسیار زیادی با مراجع روز دنیا دارند. کارشناسان معتقدند هرچند پویایی این رشته می تواند مانعی جهت تولید سریع منابع مناسب در حوزه مذکور باشد، اما باید در نظر گرفت که عمر آموزشی کتب رشته فناوری اطلاعات نیز بسیار کوتاه است، زیرا دانش روز دنیا در زمینه IT به سرعت در حال تغییر و تکامل است. در این میان هرچند استفاده از منابع انگلیسی می تواند کمک بسیاری به دانش آموختگان این رشته کند، اما نباید فراموش کرد آموزش دانش انگلیسی هنوز در میان بسیاری از جوانان کشور ما عمومیت نیافته است و در ضمن تامین منابع انگلیسی مستلزم صرف هزینه فراوانی است و برای تمام متقاضیان مقدور نیست.
عدم انطباق محتوای درسی با نیازهای دانشجو : بررسی مفاهیم درسی رشته فناوری اطلاعات نشان می دهد بیشترین مفاد دروس اصلی این رشته با نرم افزار مشترک است، اما تحت عناوین دیگری ارایه می شوند. یکی از استادان IT دانشگاه تهران در این زمینه می گوید: در رشته فناوری اطلاعات هنوز دیدگاه سنتی ضرورت وجود درس ریاضی در کلیه رشته های مهندسی دیده می شود و واحدهای قابل توجهی در این حوزه به درس ریاضیات اختصاص یافته است. در حالی که جای واحدهایی که واقعا مورد نیازند خالی است به گفته وی، در حالی که سخت افزار نقش کلیدی و مهمی را در فناوری اطلاعات به خود اختصاص می دهد، تنها ۱۵ واحد از مجموع ۶۱ واحد درسی در دوره کارشناسی به موضوع سخت افزار اختصاص یافته است. وی معتقد است مجموع دروس ارایه شده در این رشته بیشتر از نرم افزار و الکترونیک سرچشمه گرفته است و این قضیه موجب شده تا سطح دانش متقاضیان این رشته وسیع، ولی عمق آن مختصر و کوتاه باشد.
تفاوت رشته نرم افزاری با فناوری اطلاعات
به‌طورکلی ارتباط میان فناوری اطلاعات و نرم‌افزار مانند رابطه پزشک متخصص و دکتر داروساز است، به این مفهوم که پزشک صرفاً به تجویز دارو و داروساز به ساخت دارو می‌پردازد.

کوپایی، استاد دانشگاه علمی-کاربردی در مورد تفاوت‌های میان نرم‌افزار و فناوری اطلاعات می‌گوید: مهندسی نرم‌افزار به‌صورت ریشه‌ای و بنیادین ضمن استفاده از پایه ریاضی و با عمق قابل‌توجه موضوعات را موردتوجه قرار می‌دهد، درحالی‌که مهندسی فناوری اطلاعات بیشتر جنبه‌های تکنولوژیک و کاربردی نرم‌افزار را بررسی می‌کند.

وی می‌افزاید: مهندس نرم‌افزار به ارائه راه‌حل برای حل مسائل پیچیده سازمانی می‌پردازد، درحالی‌که مهندس IT پیاده‌سازی راه حل‌ها با استفاده از تکنیک را بر عهده می‌گیرد.

نکته‌ی مهم در نحوه‌ی چینش دروس این رشته، عدم وجود دروس عملی و کارگاهی به میزان کافی برای تکمیل توانایی تئوریک دانش‌آموختگان و آموزش پیاده‌سازی و کاربردی نمودن این دانش است. به‌طوری‌که با مقایسه‌ی چارت درسی این رشته در کشور و کشورهای دیگر، این مورد کاملاً مشهود است چراکه مثلاً در کشور هندوستان، دانشجوی این رشته در طول هر ترم تعداد زیادی واحد آزمایشگاهی و کارگاهی را نیز سپری می‌کند اما تعداد این واحدها در چارت درسی مربوط به کشور ما، بسیار اندک است.

چطور بفهمیم به این رشته علاقه مند هستیم!
شاید شما تصمیم داشته باشید تو رشته‌ی فناوری اطلاعات تحصیل کنید، اما قبل اون درست در موردش فکر نکرده باشید. آگه شما در منزل کامپیوتری دارید و از اون استفاده‌های فراتر از کارهای روزمره، بازی‌ها، گشت زنی در اینترنت و… می‌کنید، در این صورت شاید شما توانایی‌های مناسب برای این نوع شغل‌ها رو داشته باشید.

با توجه به ماهیت میان‌رشته‌ای مهندسی فناوری اطلاعات، دانشجوی این رشته لازم است که به دو مبحث علوم مدیریت و کامپیوتر علاقه مند باشد. هم‌چنین باید در ریاضی توانمند بوده و قدرت تجزیه‌وتحلیل خوبی داشته باشد. زیرا به گفته «الکساندروف». ریاضیدان و فیلسوف معاصر شوروی، علم ریاضی کاربرد فراوانی در سایر دانش‌ها، صنعت و در همه زمینه‌های مربوط به زندگی بشری دارد این رشته در حال حاضر از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی دانشجو می‌پذیرد اما دکتر جلالی معتقداست که رشته IT باید از بین داوطلبان هر پنج گروه آزمایشی دانشجو بپذیرد و آزمون این رشته باید به‌صورت نیمه‌متمرکز برگزار گردد تا علاقه‌مندترین و مستعدترین داوطلبان وارد این رشته گردند. داوطلبانی که بیش از ورود به دانشگاه با کامپیوتر آشنایی داشته ودراین زمینه توانمند باشند.

رشته ی تکنولوژی اطلاعات با مسایل و کسب تجربه های زیاد سر و کار داره. این حرفه به درد افرادی می خوره که به حل مسایل علاقه ی زیادی نشون میدن.
افرادی که میخوان در این رشته وارد شن باید بتونن به طور مستقل کار کنن. این یعنی شما باید بتونید مسایل رو با فکر خودتون و متکی به خودتون حل کنید و با این کار به تدریج باعث پیشرفت خودتون شید.
فناوری اطلاعات یه رشته ی خیلی گسترده اس، پس ارزشش رو داره که روی اون بخش هایی تمرکز کنید که مرتبط با علایق شماس
فناوری اطلاعات یه رشته ی خیلی گسترده اس، پس ارزشش رو داره که روی اون بخش هایی تمرکز کنید که مرتبط با علایق شماس. مثلا ممکنه یکی به بخش بازی های کامپیوتری علاقمند باشه. این فرد باید شغلش رو هم تو همین حوزه انتخاب کنه، مثلا تو شرکت هایی که نرم افزار های بازی های رایانه ای رو می سازن مشغول به کار بشه.
چی بدردمون می خوره؟
اگه تو سر و سامون دادن به کارها و برنامه و جلب نظر مردم مهارت دارید، مدیریت پروژه ها به درد شما می خوره. مدیر های پروژه موفق افرادی پر انرژی، متمرکز هستن و تو دیدن پس زمینه های بزرگ مهارت دارن.
اگه ذهن شما دایما ایده های نو خلق می کنه، بخش های توسعه دهنده به درد شما می خورن. توسعه دهنده ها همون بخش خلاق فناوری اطلاعات هستن. اونا استراتژی ها راهکار های نو کشف می کنن و اشتباهاتشونم جبران می کنن.
نکاتی درباره تحصیل در رشته آی تی
عدد دروس با محتوای غیر متشابه در مقطع کارشناسی فناوری اطلاعات باعث می‌شود که دانش‌آموختگان این رشته، دانشی وسیع در حوزه‌های متعدد اما کم‌عمق کسب کنند و بیشتر به یک دائره‌المعارف اصطلاحات تخصصی علوم کامپیوتر شبیه باشند تا فردی که توانایی پیاده‌سازی و اجرای کاربردی علم خود برای مصارف شغلی و … را داشته باشد.

در مورد برخی دروس نیز منابع درسی بسیار قدیمی هستند و با دانش روز مطابقت ندارند، تدریس زبان پاسکال، زبان C، مفاهیم تئوریک شبکه‌های کامپیوتری مربوط به سال‌ها قبل و مواردی ازاین‌دست، باعث می‌شود که دروس عملاً برای دانشجو کاربردی نباشند و دانشجو را برای مطالعه‌ی نسخه‌های جدیدتر و به‌روز مطالب آموزشی به دردسر می‌اندازد. بسیاری از کتب این رشته که در بازار موجود هستند توسط افرادی به زبان فارسی ترجمه‌شده‌اند که دانشی نسبت به دروس مهندسی فناوری اطلاعات ندارند و فقط به خاطر دانش زبان انگلیسی به ترجمه‌ی این کتب پرداخته‌اند. این امر باعث شکل‌گیری فرهنگ داده‌های غلط و نامناسب در بین دانش آموختگان این حوزه است.

وجود دروسی مثل فیزیک دینامیک و فیزیک الکترومغناطیس، مدارهای الکترونیکی، مبانی الکترونیک و دیجیتال، مدارهای منطقی و دروسی از این دست با توجه به نامرتبط بودن به ساختار فعلی انتظارات جامعه از مهندسین فناوری اطلاعات و توانایی کشور در ساخت و تولید سخت‌افزارهای رایانه‌ای و … باعث اتلاف وقت دانشجوست و منفعتی برای وی ندارد.

البته دانشجویان مقطع کارشناسی رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعاتی که در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند، ۴ واحد عمومی اضافه بر چارت ذکرشده را نیز باید سپری کنند و ممکن است سرفصل‌های درسی متفاوتی را نسبت به دانشجویان دانشگاه‌های سراسری داشته باشند.

دروس رشته فناوری اطلاعات در مقطع کاردانی
دروس اصلی این رشته در مقطع کاردانی شامل ۵۸ واحد تئوری و ۱۶ واحد عملی است که مهترین اونها عبارتند از:

–دروس عمومی
-مدار منطقی
– شبکه های کامپیوتری
-برنامه سازی شبکه
-آشنایی با سرویس دهنده اینترنت
-کارگاه طراحی صفحات وب
-شناخت و پیکربندی ISP
-پیکربندی مسیر شبکه
-امنیت اینترنت
-تجارت الکترونیک
-مدیریت و سنجش شبکه های گسترده
دروس رشته مهندسی فناوری اطلاعات
همونطور که گفته شد چون این رشته در مقطع مهندسی زیرمجموعه مهندسی کامپیوتر حساب میشه، برخی از دروس این رشته با سایر درس‌های گرایش‌های دیگه مهندسی کامپیوتر مشترکه مثلاً:

مبانی کامپیوتر و برنامه‌سازی، زبان ماشین و برنامه‌نویسی سیستم، ساختمان داده‌ها، مهندسی نرم افزارها و شبکه‌های کامپیوتری، مدارهای منطقی، برنامه‌سازی پیشرفته، پایگاه داده‌ها و طراحی الگوریتم‌ها، مبانی الکترونیک دیجیتال هوش مصنوعی، ساختمان‌های گسسته، معماری کامپیوتر، سیستم‌های عامل

یک سری از درس‌ها هم خاص این گرایشِ که شامل موارد زیر هست:

مدیریت و کنترل پروژه‌های آی تی، برنامه ریزی استراتژیک آی تی، مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیکی، محیط‌های چند رسانه‌ای، پروژه آی تی و کارآموزی

لیست دروس مقطع مهندسی فناوری اطلاعات
لازمه که بدونید بعد از گرفتن مدرک مهندسی فناوری، در مقطع کارشناسی ارشد می تونید ۴ گرایش زیر را برای ارشد انتخاب کنید:

تجارت الکترونیکی
امنیت اطلاعات
مدیریت سیستم های اطلاعات
مهندسی فناوری اطلاعات
مقطع کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات در ۳۲ واحد و چهار ترم تحصیلی و دارای ۵ گرایش در نظر گرفته شده است:

تجارت الکترونیکی: تجارت الکترونیکی با استفاده از شبکه‌های رایانه‌ای، معاملات تجاری را در مراحل گوناگون آن مانند طراحی، تولید، خریدوفروش و تحویل، ساده نموده و به آن سرعت می‌بخشد. عبارت «تجارت الکترونیکی» دربرگیرنده هرگونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت می‌گیرد. هدف از این دوره ارائه درکی مناسب از فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری، مهارت در طراحی و تولید سیستم‌های چندرسانه‌ای مبتنی بر وب برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روشهای موردنیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به‌صورت الکترونیکی است. دوره کارشناسی ارشد رشته تجارت الکترونیکی فارغ‌التحصیلانی کاردان با دانش فنی، مهارت‌های خلاق و توانایی تجاری خلق می‌کند تا بتوانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه‌های رایانه‌ای و ایجاد کسب‌وکارهای جدید الکترونیکی بهره‌برداری نمایند.

امنیت اطلاعات: با توجه به افزایش وابستگی به تکنولوژِی اطلاعات و ارتباطات در دولت الکترونیکی و خطراتی که در استفاده از آن با آنها مواجه هستیم مانند برنامه‌های مخرب ویروس‌ها، حمله نفوذ گران و سارقان، حملات مختلف به‌قصد تخریب و دریافت بدون مجوز اطلاعات، نیاز به متخصصینی که بتوانند جلوی این‌گونه خطرات را بگیرند و یا در صورت بروز، سیستم‌ها را سریعاً به پایداری مجدد برسانند بسیار احساس می‌شود.

شبکه‌های کامپیوتری: این گرایش از رشته فناوری اطلاعات در سرتاسر دنیا زیر رشته‌ای از گرایش مهندسی کامپیوتر و مخابرات تلقی می‌شود و ازلحاظ کاربردی پیشینه طولانی‌تری نسبت به دیگر گرایش‌های فناوری اطلاعات دارد. متخصصین شبکه‌های کامپیوتری قادرند با توانایی‌های برگرفته از تحصیلات خود در این زمینه فعالیت‌های گوناگونی را انجام داده و در حرفه‌های متفاوت و متنوعی مشغول به خدمت‌رسانی شوند. ازجمله این دانش‌های کاربردی می‌توان به موارد مهمی همچون طراحی، پیکربندی و پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری و برنامه‌نویسی شبکه اشاره کرد.

امنیت در شبکه‌های کامپیوتری از دیگر مباحثی است که در قالب تعلیمات مرتبط با این گرایش قرار می‌گیرد. مهندسان گرایش شبکه‌های کامپیوتری همچنین قادر خواهند بود با مهندسان گرایش‌های دیگر مثل تجارت الکترونیک درزمینه بسترسازی برای فعالیت‌هایشان، همکاری کنند. ساختن برنامه‌های تحت شبکه اینترنت و پیاده‌سازی سیستم‌های توزیع‌شده (مانند پایگاه داده‌های توزیع‌شده یا سیستم‌عامل‌های توزیع‌شده) از دیگر فعالیت‌هایی است که به کارشناسان محصل در این گرایش آموزش داده می‌شود.

مهندسی فناوری اطلاعات: این رشته دانشی را به مخاطب منتقل می‌کند که طی آن روش‌های جمع‌آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود. مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و انتقال اطلاعات مهم‌ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می‌کند. مهم‌ترین توانمندی دانش‌آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره‌برداری به‌موقع از اطلاعات است. در عصری که به سر می‌بریم فناوری اطلاعات یکی از عمده‌ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می‌شود.

امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان بازندگی مردم تلفیق‌شده است که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم می‌شود. ازاین‌رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده‌اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است. رشته فناوری اطلاعات در دوره کارشناسی ارشد ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارائه راه‌حل‌های مناسب برای مسائل پیچیده سازمانی می‌پردازد.

مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی: مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی (MISS) درواقع کاربرد تکنولوژی اطلاعات است در پشتیبانی از فعالیت‌های تجاری, چراکه تجارت روزبه‌روز متحول می‌گردد و در این میان همواره افرادی باقدرت تحلیل بالا و زاویه دید و پیشینه تجاری موردنیاز هستند تا فرایندهای تجاری را بارور کنند. ازاین‌رو دانش‌آموختگان این رشته تحصیلی نیاز دارند تا بیاموزند که چگونه نیازمندی‌های اطلاعاتی یک سازمان را تحلیل کنند و سپس درصدد طراحی یک سیستم مدیریت امور, مبتنی بر کامپیوتر, در جهت رفع نیازمندی‌های تحلیل‌شده برآیند, و درنهایت پیاده‌سازی و فرایند عملیاتی سازی سیستم طراحی‌شده را راهبری نمایند.

به‌منظور برنامه‌ریزی و توسعه یک سیستم اطلاعاتی که پاسخگوی نیازمندی‌های کاربران باشد, یک متخصص MIS بایستی با ساختار سازمانی, اهداف تجاری, عملیات بازرگانی (شامل روال‌های کاری و چرخش اطلاعات میان پروسه‌ها) و با چگونگی برقراری ارتباط مؤثر با کاربران آشنا بوده و بداند چگونه سیستمی طراحی کند که فعالیت‌های کاربر را تحت پوشش قرار دهد.

بازار کار رشته فناوری اطلاعات چطوره؟
باید بدونید که این رشته بازار کار خیلی خوبی داره. البته کار پیدا کردن توی این رشته ارتباط مستقیمی بامهارت شما داره. صرف داشتن مدرک و گذروندن دوره‌های مختلف دلیل نمیشه که به‌طور تضمینی استخدام بشید. خب حالا چرا میگیم این رشته بازار کار خیلی خوبی داره؟ چون تجارت الکترونیک، بخش تقریباً نوپایی هست و جالبه بدونید مطابق با خبر خبرگزاری تسنیم “برآوردها نشان می‌دهد که خرید آنلاین ایرانی‌ها از فروشگاه‌های اینترنتی سالانه به‌طور متوسط ۶۰ درصد افزایش می‌یابد” و این به معنای رشد انفجاری کسب و کارهای اینترنتی هستش. باز جالبه که بدونید در ایران تنها ۱۰ درصد مشاغل وارد این تجارت شدن و این به معنای بازار بکر ۹۰ درصد باقیمانده هستش.

تصور بازار کار کشور ما از یک مهندس فناوری اطلاعات، فردی است که برنامه‌نویسی یا برپایی شبکه انجام می‌دهد و در حقیقت حوزه‌های کاربردی رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات در ایران شامل موارد زیر است: برنامه نویسی تحت سیستم‌عامل، برنامه‌نویسی تحت وب، برنامه‌نویسی ابزارهای قابل حمل همانند موبایل‌ها و پخش‌کننده‌های موسیقی، برنامه‌نویسی سخت‌افزاری برای ابزارآلات شبکه، ربات‌ها، تجهیزات اتوماسیون و …

آشنایی با رشته و شغل آی تی (IT)
نکات مهم درباره رشته آی تی:
مهارت هاتونو مرور کنید. هرچقدر سطح تحصیلات دانشگاهیتون بالاتر باشه، به همون میزان، به مهارت‌های شما هم افزوده میشه. ولی فراموش نکنید که بخش مهمی از یادگیری مهارت‌ها در خارج از کلاس درس و دانشگاه اتفاق میفته. به پروژه‌هایی که انجام دادید فکر کنید (مثل طراحی وبسایت، بازی و…) شما تو انجام این پروژ ها چه نقش مهمی داشتید؟ آیا مهارت‌های خلاقیتی و برنامه ریزی شما به‌طور کامل مورداستفاده قرار گرفت؟ ببینید کدوم یکی از مهارت هاتون تحقق پذیره. تحقق‌پذیری به‌سادگی دادن یه امتحانه. آگه حس می‌کنید مهارت خاصی دارید و تو اون زمینه استعدادهای خاصی دارید، تو امتحان‌های پذیرش شرکت کنید و گواهی‌نامه برای مهارت‌های خاصتون بگیرید.

به دنبال فرصت های آموزشی باشید. بر اساس حرفه ای که به اون علاقه دارید، میزان مهارت تون تو اون حرفه و میزان تحصیلات، و میزان زمان های خالی تون به دنبال آموزشگاه هایی متناسب با شرایط خودتون باشید. فراموش نکنید که در مورد هر موسسه ای بدونید که برای ورود چه شرایطی رو نیاز دارن.
این نکته رو مد نظر قرار بدید که برای رسیدن به حرفه های حوزه ی فناوری اطلاعات فقط یه راه وجود نداره. فناوری اطلاعات یه رشته ی خیلی وسیع الطیفه و تحصیل در اون می تونه از چند ماه تا ۴ سال طول بکشه. مثلا برای گرفتن مدرک برای آنالیز سیستم نیاز به گرفتن کارشناسی در این رشته س اما برای انجام کار های دفتری فقط نیازه به صورت کوتاه مدت دوره هایی گذرونده بشه.
-گواهی نامه های حرفه ای رو بررسی کنید. حتی بدون داشتن مدرک دانشگاهی بعضی از گواهی نامه های معتبر وجود داره که می تونید اونا رو بگیرید. برای گرفتن بیشتر گواهی نامه ها که روی یه موضوع خاص متمرکز هستن فقط کافیه تو آزمونش شرکت کنید. این آزمون ها معمولا پولی هستن ولی خیلی ساده و راحت برگزار میشن، حتی از توی خونه.
-به عنوان کارآموز در یک موسسه ی فناوری اطلاعات مشغول به کار شید. داشتن نمره های عالی خوبه ولی همراه با اون باید تجربه هم کسب کنبد. اگه احساس می کنید تو حرفه تون تجربه های کافی رو ندارید به عنوان کارآموز مشغول به کار شید. خیلی از این موسسه های کارآموزی حقوقی هم برای کار آموزان در نظر می گیرن که میتونه نکته ی مثبتی باشه.
تا حد ممکن رزومه تونو به بهترین شکل ممکن ایجاد کنید. حتی اگه تجربه ی کاری زیادی هم ندارید، نوشتن یه رزومه ی خوب که در اون به توانایی ها و استعداد هاتون اشاره شده باشه، می تونه کمک زیادی به گرفتن شغل به عنوان کارآموز به شما بکنه.
کارآموزی تونو تو شرکت ها و موسسه های مختلف از موسسه های کوچیک گرفته تا موسسه های معروف بگذرونید. شاید شما این رویا رو در ذهنتون داشته باشید که مثلا تو شرکت بزرگی مثل گوگل مشغول به کار شید، اما توانایی هاتونو دست کم می گیرید. اما به یاد داشته باشید که با کار و تلاش زیاد شما هم می تونید یکی از کارمندای چنین شرکت های بزرگی باشید.
برای پذیرش شغل ها با دید وسیع نگاه کنید. حتما لازم نیست تمرکزتونو روی یه شغل خاص متمرکز کنید. همه ی شرایط پذیرش همه ی شغل های مربوطه رو بررسی کنید و ببینید کدوم یکیشون بیشتر با توانایی ها، علایق و تجربه های قبلی تون سازگاره. انتخاب های خودتونو محدود نکنید.

Comments are disabled.